Pioneer (2013) recensie

Als liefhebber van intrigerende films over complottheorieën werd ik enorm nieuwsgierig naar de Noorse thriller Pionér, die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. In het begin van de jaren tachtig begint Noorwegen met het aanleggen van een gaspijp op de bodem van de Noordzee. Het zijn de Scandinaviërs nog nooit gelukt om de beoogde diepte te halen, totdat de dappere wetenschappers en broers Petter (Aksel Hennie) en Knut (André Eriksen) zich aanmelden voor deze belangrijke missie. De eerste tests zijn veelbelovend, maar de feestvreugde is van korte duur als Knut tijdens de test duik om het leven komt.

Petter doet er alles aan om te ontdekken wat de oorzaak van de tragedie is geweest, maar tijdens zijn speurtocht wordt hij aan alle kanten tegengewerkt. Niet alleen zijn directe collega’s, maar ook de overheid doet er alles aan om deze tragische gebeurtenis in de doofpot te stoppen. Dat weerhoudt Petter er niet van om zijn zoektocht naar de waarheid voort te zetten ondanks dat zijn leven op het spel komt te staan. Het is te danken aan het overtuigende acteerwerk van Aksel Hennie dat je als kijker meeleeft met het personage en de wanhoop voelt die Petter ook voelt tijdens zijn machteloze en eenzame strijd tegen de autoriteiten.

Het is niet alleen het acteerwerk van Hennie, maar ook dat van Stephen Lang dat enorm goed is. De Avatar-acteur speelt de rol van missieleider Ferris uitstekend. Ook The Hunger Games-acteur Wes Bentley speelt de rol van wetenschapper en duiker Mike prima. Pionér heeft dus ook Amerikaanse invloeden en er wordt regelmatig Engels gesproken. Toch is de door Erik Skjoldbjærg geschreven en geregisseerde thriller geen Hollywoodfilm, maar een intelligent en internationaal product dat intrigeert. Je zou deze film ook prima onder het Arthouse genre kunnen scharen. Toch mist de film naar mijn mening de nodige spanning om mij op het puntje van mijn stoel te houden en ik vind het jammer dat de filmmaker met het verhaal van de hak op de tak springt. Dat maakt het soms verwarrend.

De DVD van Pionér verschijnt met de Amerikaanse titel Pioneer en onder het label Lumière Crime Films op de markt. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is in orde. Zeker voor een DVD ziet het beeld er erg goed uit en zijn er geen storende factoren, zoals ruis, aanwezig. De film duurt ongeveer anderhalf uur en deze is vanaf heden verkrijgbaar voor de aantrekkelijke consumentenadviesprijs van € 9,99. Een klein minpuntje is een gebrek aan bonusmateriaal. Pioneer ligt vanaf heden in de winkels, maar deze is natuurlijk ook online te bestellen.

Score: 6,0

Met dank aan Lumière voor het DVD recensie-exemplaar.

Pioneer

Volg Filmliefhebber.com op social media

[do_widget id=facebook-likebox-2]
[do_widget id=twitter_timeline-2]

[do_widget id=wpzoom_instagram_widget-3]

0 thoughts to “Pioneer (2013) recensie”

1. Heb er volgende week een recensie van, maar vond ‘m zelf wat teleurstellend. Er miste inderdaad spanning en het feit dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal volgens de opening leek er te veel bij verzonnen te zijn….