Pinokkio (1940) recensie

PinokkioIk zeg het wel vaker, maar ik ben een liefhebber van de animatiefilms van Walt Disney hoewel ik nog niet alle zogeheten Disney Classics heb gezien. Maar dat geldt niet voor Pinokkio, de hartverwarmende animatiefilm uit 1940. Ik heb deze al ontelbare keren gezien en deze weet mij telkens weer te raken en te vermaken. De betoverende tekenstijl en het mooie verhaal, dat op het boek van de Italiaan Carlo Collodi werd gebaseerd, maken de tweede Disney Classic een prachtige film.

In Pinokkio zien we hoe de gelijknamige houten marionet van de Italiaanse speelgoedmaker Geppetto (Christian Rub) tot leven komt als de eenzame man wenst dat zijn creatie tot leven komt. De goede toverfee vervult zijn wens, maar Pinokkio blijft een houten pop ondanks dat hij beweegt en praat. Het hangt van Pinokkio af of hij een echte jongen wordt. Als hij zich goed gedraagt en het verschil tussen goed en kwaad leert kennen, wordt hij uiteindelijk een echte jongen. Maar hij wordt al gauw in de verleiding gebracht met als gevolg dat hij van de ene in de andere vervelende situatie belandt.

Pinokkio zit vol leuke personages hoewel de Disney-film ook een duistere kant kent. Indrukwekkende personages, zoals de imposante poppenspeler Stromboli, de doortrapte koetsier en de reusachtige walvis Monstro, zorgen toch wel voor een aantal spannende momenten. Daarom vind ik Pinokkio ook niet geschikt voor de kleintjes ondanks dat de film het alle leeftijden keurmerk kreeg toegewezen. Gelukkig is er ook veel humor aanwezig en bevat de klassieker een aantal mooie liedjes.

De tweede avondvullende animatiefilm van Walt Disney is en blijft een tijdloze klassieker en ik kijk deze film dan ook nog steeds met veel plezier. Om deze te bestempelen als één van de beste Disney-films gaat mij dan wel iets te ver, maar een topper is het zonder meer. Naast de mooie animaties, de komische fragmenten die voor een brede glimlach op het gezicht zorgen en de mooie liedjes, ben ik van mening dat Pinokkio ook een mooi verhaal met een duidelijke boodschap bevat.

4 thoughts to “Pinokkio (1940) recensie”

1. Deze moet ik ook maar weer eens herkijken. Pas Bambi opnieuw gezien en vandaag samen met m’n dochtertje een stuk van Fantasia gekeken, voor haar de eerste keer.

2. De flm (en ook de tv-serie, maar van andere makers) vond ik als kind geweldig. Ik dacht dan ook dat het leuk zou zijn om het boek te lezen… Niet doen, lees het niet voor aan je jonge kinderen. De Disney versie is veel en veel vriendelijker, en zelfs daar zitten, voor Disney’s doen, al donkere randjes aan. Het boek is echt heel erg eng.