Paranormal Activity (2007) recensie

Paranormal ActivityDe eerste reclamespot die ik zag voor Paranormal Activity maakte mij enorm nieuwsgierig naar de door Oren Peli geregisseerde horrorfilm. De schrikreacties in het publiek zagen er indrukwekkend uit en ik had wel zin in een film die mij de stuipen op het lijf jaagt. En dat is gelukt ook, want ik vind dit één van de engste films die ik ooit heb gezien!

De film hoort thuis in het zogenaamde ‘found footage’ genre waarin één van de acteurs zelf de handcamera bedient en de gebeurtenissen die hij of zij ervaart vastlegt op beeld. Dit werd al eerder gedaan in genregenoten, zoals The Blair Witch Project en Cloverfield. Het zorgt ervoor dat de film een stuk realistischer en daarmee angstaanjagender is en Peli is er dan ook met vlag en wimpel in geslaagd om een geweldige horrorfilm te creëren.

Micah (Micah Sloat) en Katie (Katie Featherston) wonen nog maar kort samen, maar al gauw ontdekken zij dat ze in hun woning worden opgejaagd door een entiteit. Micah besluit om een camera aan te schaffen en de onverklaarbare gebeurtenissen op beeld vast te leggen. De activiteiten in het huis nemen toe en deze worden ook steeds intenser. Deuren die uit zichzelf open en dicht gaan, het geluid van voetstappen op de hal en zelfs de spontane ontbranding van een Ouija-bord is slechts een greep uit een reeks van angstaanjagende en kwellende gebeurtenissen.

Door de wijze waarop de film in elkaar is gezet met beelden van de camera van Micah en het zeer overtuigende acteerwerk van zowel Micah Sloat als Katie Featherston, zorgen ervoor dat Paranormal Activity een realistische en angstaanjagende horrorfilm is die mij echt de stuipen op het lijf hebben gejaagd. De film is dan ook zeker niet geschikt voor tere zieltjes, maar wel voor iedereen die een goede horror kunnen waarderen.

2 thoughts to “Paranormal Activity (2007) recensie”

1. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze film zo ontzettend saai vindt, waarschijnlijk omdat ik niet in geesten geloof. Mijn beste vriendin wel en die vindt deze film doodeng (en zij kan als horror fan ook wel wat hebben).