Paranormal Activity: The Marked Ones

Paranormal Activity: The Marked Ones (2014) recensie

Bijna vijf jaar geleden werd ik aangenaam verrast door de horrorfilm Paranormal Activity die de zogenaamde found footage van het door een demon geteisterde koppel Katie en Micah weergaf. Het publiek was getuige van hun strijd tegen een kwaadaardige geest die duidelijk zijn zinnen had gezet op het onschuldige stel. Het was een interessante en angstaanjagende film die voor een enorm succes zorgde en tevens de basis vormde voor één van de succesvolste franchises in het horrorgenre. Na drie officiële vervolgdelen verschijnt nu de spin-off Paranormal Activity: The Marked Ones in de bioscoop. De grote vraag is of deze film kwalitatief even sterk is als zijn voorgangers.

De door Christopher Landon geregisseerde film doet zeker niet onder voor de voorgaande delen hoewel de nieuwigheid er nu wel af is. Toch zorgt men voor een aantal grote verrassingen in zowel de opbouw van de prent als in het verhaal en dat maakt het officieuze vijfde deel interessant. Daarnaast worden er nieuwe personages geïntroduceerd die op hun beurt in contact komen met de kwaadaardige demon die het al jaren heeft gemunt op de gezinnen van Katie en Kristi. In dit deel wordt daar ook een aantal keren naar verwezen en er is zelfs een rolletje weggelegd voor Molly Ephraim die in Paranormal Activity 2 de rol van Ali speelde.

De cast bestaat verder uit onbekende acteurs dat het realisme ten goede komt. Je hebt het idee dat je naar een homevideo van nietsvermoedende scholieren kijkt. Je ziet de huiveringwekkende gebeurtenissen, die eerst heel onschuldig beginnen, door de ogen van één van de personages. Er is continu spanning aanwezig en je vraagt je telkens af wat je te zien krijgt als de camera naar een andere hoek draait. Toch is het nooit te voorspellen wat er gaat gebeuren en de schrikmomenten die daarop volgen zorgen voor het vermaak. Dat neemt niet weg dat Paranormal Activity: The Marked Ones wel iets te mild is om als een horrorfilm te bestempelen, maar als zenuwslopende thriller slaagt deze des te meer. Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt en ik ben dan ook nieuwsgierig naar het vervolg dat in oktober in de bioscoop verschijnt.

[usr 2.0 size=20]

0 thoughts to “Paranormal Activity: The Marked Ones (2014) recensie”