Paranormal Activity: The Ghost Dimension

Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) recensie

Het besluit van de filmstudio om Paranormal Activity: The Ghost Dimension in de week voor Halloween uit te brengen is een goede zet, want de filmliefhebbers kijken in deze periode graag een horrorfilmpje. Maar het is dan nog maar de vraag of het zesde en tevens laatste deel van de franchise eng genoeg is om het publiek te vermaken. De bioscoopgangers zijn inmiddels wel wat gewend en het vorige deel wist helaas ook niet in de buurt te komen van zijn voorgangers. Dat maakt mij in ieder geval een beetje sceptisch en in mijn recensie lees je of regisseur Gregory Plotkin iets nieuws voor ons in petto heeft. En let op, deze recensie kan spoilers bevatten.

Paranormal Activity: The Ghost Dimension is een direct vervolg op Paranormal Activity 3 en het is dan ook een goed idee om de voorgaande delen te hebben gezien voordat je in de bioscoopstoel plaatsneemt en de 3D-bril opzet. Want ja, dit is de eerste (en ook gelijk de laatste) Paranormal Activity-film die in 3D is gemaakt. Voor mij hoeft het niet, maar in alle eerlijkheid leverde het wel een aantal leuke effecten op. En dit heeft te maken met dat dit ook de eerste keer is dat de kijker kennismaakt met de kwaadaardige entiteit Toby. En de demon kan het niet laten om zo nu en dan richting de lens van de camera te vliegen.

Dit soort jump scares zijn dan ook in overvloed aanwezig en ik ben mij af en toe een hoedje geschrokken. Toch is Paranormal Activity: The Ghost Dimension geen angstaanjagende film te noemen. En dat is te wijten aan het feit dat het mysterieuze sfeertje volledig verdwenen is. De entiteit is nu grotendeels zichtbaar en de filmmakers hebben deze keer ook de focus gelegd op de special effects. De filmposter en de subtitel van de film verraden al een beetje waar de film naartoe werkt en dat vind ik een enorm nadeel. Het verrassingselement is evenals het mysterie rondom Toby, de geheimzinnige heksenkring en de mysterieuze verdwijning van Katie en Hunter, volledig verdwenen.

Helaas is er wel iets meer mis met deze film, want ook het acteerwerk is niet op orde. Chris J. Murray en Brit Shaw overtuigen niet in de rollen van Ryan en Emily, twee ouders die na een verhuizing naar een mooie woning te maken krijgen met paranormale activiteiten. En al gauw komt hun dochtertje Leila in contact met Toby. De rol van deze kleine meid wordt dan wel weer prima ingevuld door Ivy George. Dan Gill werd als Ryan’s broer Mike en de komische noot aan het verhaal toegevoegd, maar ik vind hem geen waardevolle toevoeging. En de grappen zijn zeer slecht getimed hoewel Gill daar natuurlijk helemaal niets aan kan doen. De aanwezigheid van Olivia Taylor Dudley, die de rol van (nanny?) Skyler zeer matig speelt, is misschien wel het grootste raadsel van Paranormal Activity: The Ghost Dimension.

Na de spin-off Paranormal Activity: The Marked Ones werd het mij wel duidelijk dat de koek een beetje op was. Maar ik snap ook wel dat de filmstudio een passend slot wilde maken om afscheid te nemen van de uiterst winstgevende filmfranchise. Helaas is Paranormal Activity: The Ghost Dimension niet het spectaculaire slot geworden waar ik stiekem wel op had gehoopt. Ondanks dat men het verhaal wel weet af te ronden. Iets te gemakkelijk als je het mij vraagt, maar het is ook goed zo. Het gaat immers om de ervaring en je hoopt dan ook dat je al bibberend en met kippenvel op de armen in de bioscoopstoel zit. Maar helaas is dit niet het geval. Door het grote aantal jump scares laat men je hart wel iets sneller kloppen, maar angstaanjagend wordt het nooit. En dan valt er niets anders te concluderen dan dat het tijd is dat na 6 delen en een officieus vervolg het doek valt voor de Paranormal Activity-franchise.

[usr 2.0 size=20]

0 gedachten over “Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) recensie

1. Marked Ones heb ik ook al aan me voorbij laten gaan aangezien de Paranormal Activity ver over de houdbaarheidsdatum heen is. Zal hem wellicht nog wel een keer kijken op VOD maar ik loop niet bepaald over van enthousiasme.