Paranormal Activity 4 (2012) recensie

Paranormal Activity 4De vijftienjarige Alex (Kathryn Newton) wordt al weken lastig gevallen door haar vreemde buurjongetje Robbie (Brady Allen) die op zeer verrassende tijden en plaatsen binnen en rondom het huis opduikt. Wanneer de moeder van Robbie (Katie Featherston) door een ambulance wordt afgevoerd, ontfermd het gezin zich over het introverte buurtgenootje tot groot ongenoegen van Alex. Wanneer de vreemde gebeurtenissen in het huis toenemen, besluit de jonge meid om alles vast te leggen via de webcams van de laptoppen in het huis om haar ouders te overtuigen dat Robbie iets kwaadaardigs met zich heeft meegenomen.

Het is alweer het vierde deel in de succesvolle franchise waarin kwaadaardige entiteiten en paranormale activiteiten centraal staan. Of je er nu in gelooft of niet, de films zijn angstaanjagend en bezorgen menig filmliefhebber slapeloze nachten. Toch mist Paranormal Activity 4 het mysterieuze sfeertje en dat is ook niet zo vreemd. Inmiddels zijn we bekend met de capaciteiten en de trucs van de boosaardige geest en het verhaal dat in dit geval perfect aansluit op het tweede deel (het derde deel was min of meer een prequel). Het is dus ook aan te raden om de voorgaande delen te kijken als je het verhaal een beetje wil snappen. Ergens is het jammer dat de door Henry Joost en Ariel Schulman geregisseerde horrorprent niet meer zoveel impact heeft als de voorgaande delen, maar er blijven genoeg sterke schrikmomenten en angstaanjagende fragmenten over om je een zeer geslaagde griezelavond te bezorgen.