Paranormal Activity 3

Paranormal Activity 3 (2011) recensie

Paranormal Activity 3Dat Oren Peli succes heeft geboekt met de bovennatuurlijke horrorfilm Paranormal Activity staat als een paal boven water en bij succes wil een studio de winst maximaliseren door een reeks vervolgdelen uit te brengen. In 2011, ruim vier jaar na de eerste film, verscheen dan ook het derde deel in de reeks. In Paranormal Activity 3 keert men terug naar het verleden om meer inzicht te geven in wat er zich voor de gebeurtenissen in Paranormal Acitivity heeft afgespeeld.

Samenvatting van het verhaal – Kristi (Sprague Grayden) vindt in de kelder van haar huis een doos met VHS-videobanden. Waar beelden van haar jeugd opstaan. Hier stiefvader was een editor, die veel in en rondom het ouderlijk huis van Kristi en Katie (Katie Featherston) heeft gefilmd. Naast de standaard beelden van verjaardagsfeestjes en familiebijeenkomsten, staan er op de videobanden ook beelden van de paranormale gebeurtenissen. Die zich in de jeugd van Katie en Kristi hebben afgespeeld. De kleine meisjes maken voor het eerst kennis met de entiteit Toby. Die niet alleen kwade bedoelingen heeft, maar ook niet te stoppen is.

Recensie – Paranormal Activity was een baanbrekende film, die het ‘found footage’-genre een compleet nieuwe impuls heeft gegeven. Zoals geschreven zorgt het succes voor vervolgdelen. Die in de regel inferieur zijn aan het origineel. Echter weet het regieduo Henry Joost en Ariel Schulman een sterke horrorfilm te creëren waarin de gebeurtenissen huiveringwekkend zijn te noemen. Paranormal Activity 3 laat de kijker op het puntje van de stoel balanceren hoewel de nieuwigheid er nu wel af is.

Toch is het interessant om te zien wat er zich voor de gebeurtenissen in de eerste film heeft afgespeeld en waarom juist Katie en Kristi op oudere leeftijd nog altijd worden geterroriseerd door een kwaadaardige entiteit. De spanning wordt goed opgebouwd en evenals in het eerste deel en in Paranormal Activity 2 worden de paranormale activiteiten alsmaar heftiger. Voor een derde deel slaagt Paranormal Acitivty 3 dan ook met vlag en wimpel als een huiveringwekkende horrorfilm.

Kijken of overslaan? – Voor de liefhebbers van de franchise en films over geestverschijningen, is Paranormal Activity 3 niet te missen. Maar de filmliefhebbers die snel angstig raken en slapeloze nachten willen vermijden, kunnen deze film beter overslaan.