Paranormal Activity 2: Tokyo Night (2010) recensie

Paranormal Activity 2: Tokyo NightIn deze spin-off, Japanse kopie of hoe je het ook noemen wilt, keert studente Haruka (Noriko Aoyama) terug naar Tokyo als zij een ernstig ongeluk krijgt waarbij zij haar benen breekt. Eenmaal terug in het ouderlijk huis wordt ze herenigd met haar broer en haar vader. Kort na haar terugkeer moet haar vader op zakenreis en zij blijft alleen achter met haar broer. Samen zijn ze getuige van onverklaarbare gebeurtenissen in en rondom het huis waarop haar broer besluit de activiteiten te filmen. Wanneer de camera’s staan opgesteld en de nacht aanbreekt, worden broer en zus geconfronteerd met een kwaadaardige entiteit die het ogenschijnlijk op hen heeft gemunt.

Dat er een vervolg zou komen op de succesvolle horrorfilm Paranormal Activity was een feit toen het vrij snel duidelijk werd dat deze film een enorme bioscoophit zou worden. Voor collegae filmmakers was dit ook een uitgewezen kans om met een soortgelijke film het succes te evenaren. Een goed voorbeeld hiervan is Paranormal Entity uit 2009 die enorm veel raakvlakken kent met de productie uit 2007. Ook Paranormal Activity 2: Tokyo Night is een zogenaamde spin-off die menig liefhebber de stuipen op het lijf moest jagen.

Zoals aangegeven is dit een soort van Japanse remake van het origineel, maar wel een verhaal dat aansluit op de gebeurtenissen uit de eerste Paranormal Activity. De cast bestaat uit Japanse hoofdrolspelers en er wordt Japans gesproken. Vaak zijn Japanse horrorfilms enorm indrukwekkend en scary, maar deze spin-off valt helaas in het niet bij het origineel. Door scènes een voor een te kopiëren en weinig vernieuwende gebeurtenissen aan de horrorfilm toe te voegen, is het allemaal net iets te braaf om het publiek de stuipen op het lijf te jagen.

Maar de film bevat wel een of twee goede schrikmomenten, dus een tijdverspilling is het zeker niet. Voor de liefhebber van het genre en de franchise is het verplichte kost. Met de wetenschap dat deze Japanse versie het niveau van het origineel niet evenaart, is de teleurstelling niet zo groot. Maar als je een waardige opvolger verwacht die het avontuur van Katie en Micah in het eerste deel doet vergeten, kom je toch bedrogen uit. Derhalve een gematigde score voor deze ietwat teleurstellende horrorfilm.