Paranormal Activity 2: Tokyo Night

Paranormal Activity 2: Tokyo Night (2010) recensie

Paranormal Activity 2: Tokyo NightDat er een vervolg zou komen op de succesvolle horrorfilm Paranormal Activity was een feit toen het vrij snel duidelijk werd dat deze film een enorme bioscoophit zou worden. Voor collegae filmmakers was dit ook een uitgelezen kans om met een soortgelijke film het succes te evenaren. Een goed voorbeeld hiervan is Paranormal Entity uit 2009. Die enorm veel raakvlakken heeft met de productie uit 2007. Ook Paranormal Activity 2: Tokyo Night is een zogenaamde spin-off, die menig liefhebber de stuipen op het lijf moest jagen.

Recensie – Studente Haruka (Noriko Aoyama) keert terug naar Tokyo als zij een ernstig ongeluk krijgt waarbij ze haar benen breekt. Eenmaal terug in het ouderlijk huis wordt ze herenigd met haar broer en haar vader. Kort na haar terugkeer moet haar vader op zakenreis en ze blijft alleen achter met haar broer. Samen zijn ze getuige van onverklaarbare gebeurtenissen in en rondom het huis waarop haar broer besluit de activiteiten te filmen. Wanneer de camera’s staan opgesteld en de nacht aanbreekt, worden broer en zus geconfronteerd met een kwaadaardige entiteit die het op hen heeft gemunt.

Recensie – Zoals aangegeven is dit een soort van Japanse remake van het origineel, maar wel een verhaal dat aansluit op de gebeurtenissen uit de eerste Paranormal Activity. De cast bestaat uit Japanse hoofdrolspelers en er wordt Japans gesproken. Vaak zijn Japanse horrorfilms enorm indrukwekkend en scary, maar deze spin-off valt helaas in het niet bij het origineel. Door scènes één voor één te kopiëren en weinig vernieuwende gebeurtenissen aan de horrorfilm toe te voegen, is het allemaal net iets te braaf om het publiek te choqueren.

Maar de film bevat wel één of twee goede schrikmomenten, dus een tijdverspilling is het zeker niet. Voor de liefhebber van het genre en de franchise is het verplichte kost. Met de wetenschap dat deze Japanse versie het niveau van het origineel niet evenaart, is de teleurstelling niet zo groot. Maar als je een waardige opvolger verwacht die het avontuur van Katie en Micah in het eerste deel doet vergeten, kom je toch bedrogen uit.

Kijken of overslaan? – Voor de liefhebber van de franchise en films over geestverschijningen, is Paranormal Activity 2: Tokyo Night een leuke film om mee te pakken. Zolang je er niet teveel van verwacht. Want zo angstaanjagend als het eerste deel is het Japanse vervolg op het kassucces van Oren Peli niet.