Paper Towns (2015) Blu-ray Disc recensie

Paper TownsHet is natuurlijk de ultieme droom dat je als man of vrouw ooit de ware vindt en dat je zelfs naar het einde van de wereld zou reizen om aan hem of haar je liefde te verklaren. Het dagdromen, de vlinders in je buik en het verlangen naar dat moment dat je hem of haar kust, is natuurlijk een heerlijk gevoel. Maar het kan iemand ook geestelijk kapot maken. Zeker als je te maken hebt met iemand die jouw liefde niet beantwoordt en zelfs van de een op de andere dag verdwijnt. Dat overkomt de 18-jarige Quentin (Nat Wolff) in het tienerdrama Paper Towns, dat een verfilming is van John Green’s tweede en gelijknamige roman.

Green heeft zeker niet stilgezeten en het succes dat hij heeft ervaren met de verfilming van The Fault in Our Stars smaakte zeker naar meer. Desalniettemin is zijn tweede roman niet zo zwaar als het geprezen tienerdrama waar Shailene Woodley en Ansel Elgort (die ook een cameo in Paper Towns heeft) vorig jaar de hoofdrollen in speelden. Deze keer is het verhaal een stuk luchtiger hoewel ook in Paper Towns een onderliggende boodschap naar de kijker toe zit verstopt. Wees gerust, een beetje oplettende kijker heeft al snel in de gaten wat Green probeert te vertellen.

Met de film (en het boek) wil hij het publiek meegeven dat je ieder moment moet koesteren, want het leven is te kort om te verdwalen in zelfmedelijden, verdriet en angst. Door alleen maar naar de toekomst te kijken, vergeet je al snel om een blik te werpen op het heden. En dat terwijl daar vaak de mooiste momenten zich afspelen. Helaas ontdek je dat meestal pas wanneer die schaarse momenten in het verleden liggen. Met Paper Towns verpakt Green die boodschap in een verhaal om Quentin’s liefde voor zijn buurmeisje Margo (Cara Delevinge), een mysterieuze dame die van de een op de andere dag verdwijnt en aanwijzingen over haar huidige verblijfplaats achterlaat.

Wanneer Quentin deze aanwijzing vindt en opvolgt, begint hij aan een ongekend avontuur dat hem langzaam maar zeker naar de locatie van de liefde van zijn leven brengt. En als alle aanwijzingen in de richting van een zogenaamde Paper Town wijzen, besluit hij om samen met zijn vrienden de auto te pakken en het avontuur tegemoet te rijden. De grote vraag is natuurlijk of het hem lukt om de puzzel op te lossen en of hij de kans krijgt om Margo te vertellen wat hij voor haar voelt. Paper Towns kun je dan ook wellicht omschrijven als een roadmovie waarin de vrienden dichter naar elkaar toe groeien en elkaar door dik en dun steunen om het einddoel te bereiken.

Het liefdesverhaal tussen Quentin en Margo is dan ook meer een bijkomstigheid en het is dan ook niet zo verrassend dat Cara Delevinge genoegen moest nemen met beperkte schermtijd. Desalniettemin vult zij de rol van de rebelse Margo prima in. Ik ben ook gecharmeerd van het spel van Nat Wolff die de rol van Quentin voortreffelijk speelt. Maar ook Austin Abrams als Quentin’s ietwat excentrieke vriend Ben, Justice Smith als de nerdy vriend Radar, Halston Sage als Margo’s beste vriendin Lacey en Jaz Sinclair als Radar’s vriendinnetje Angela, spelen hun rollen meer dan uitstekend. Het is dan ook mede te danken aan het overtuigende acteerwerk dat Paper Towns een zeer prettige film is geworden.

Maar ik ben ook zeer te spreken over de uitwerking van het verhaal ondanks dat ik het boek van John Green nooit heb gelezen. De film kijkt makkelijk weg en voordat je het weet zijn de 149 minuten voorbij. Dat is ook mede te danken aan de mooie beelden van het landschap die regisseur Jake Schreier aan de film heeft toegevoegd, maar ook aan de geheel bijpassende soundtrack met een aantal herkenbare en toepasselijke hits en ook een aantal zweverige muziekfragmenten die mij deden denken aan de sterke soundtrack van Drive. Mijn eindconclusie is dan ook dat ik met enorm veel plezier naar Paper Towns heb gekeken hoewel ik de kijker wel wil vragen om de vergelijking met The Fault in Our Stars achterwege te laten. Want Paper Towns is toch wel een compleet andere film ondanks dat deze eveneens thuishoort in het tienerdrama-genre.

20th Century Fox brengt Paper Towns op zowel DVD als op Blu-ray Disc op de markt en ik mocht met dank aan de filmstudio de Blu-ray Disc versie beoordelen. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf staat, is uitstekend te noemen. Het beeld heeft mooie volle kleuren, maar oogt heel natuurlijk. Verder is het beeld haarscherp en vrij van ruis en andere imperfecties die als storend kunnen worden ervaren. Ik ben eveneens zeer te spreken over de DTS-HD Master Audio soundtrack die aanwezig is. Ook op het gebied van extra’s scoort de Blu-ray versie bonuspunten, want de schijf is afgeladen met interessant materiaal. Daaronder een fotogalerij, de originele bioscooptrailer, verwijderde scènes, een alternatieve scène, een uitgebreide making of, audiocommentaar van de regisseur en de auteur, interviews met John Green en Nat Wolff en met John Green en Cara Delevinge, bloopers en de featurette gesprekken onderweg die voor promotionele doeleinden werden opgenomen in de mini-van waarmee het gezelschap in de film de roadtrip onderneemt.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Paper Towns (2015) Blu-ray Disc recensie”