Pain & Gain

Pain & Gain (2013) recensie

Wie droomt er nu niet van een mooie villa in Miami, een sportauto voor de deur en miljoenen dollars op de bankrekening? Sportinstructeur en bodybuilder Daniel Lugo in ieder geval wel en hij doet er dan ook alles aan om zijn droom te verwezenlijken. Daarom beraamt hij samen met zijn sportschoolmaatjes Adrian en Paul een plannetje om de rijke zakenman Victor Kershaw te ontvoeren en hem onder dwang zijn bezittingen aan hen af te staan. Maar al gauw ontdekken de criminelen in wording dat het waterdichte plan bij lange na niet waterdicht is.

Situaties gaan van kwaad tot erger. Een ontvoering loopt uit in een poging tot doodslag terwijl de honger naar meer geld leidt tot de keuze om een pornokoning en zijn voluptueuze vriendin te vermoorden. Het is komisch om te zien hoe de onervaren criminelen amateuristisch te werk gaan en zichzelf continu in de nesten werken. Dat maakt Pain & Gain ook een leuke film om naar te kijken. De incompetenties van Paul en Adrian drijven meesterbrein Daniel tot waanzin terwijl de bendeleider zelf ook niet een helder licht blijkt te zijn als het aankomt op het vervalsen van handtekeningen, het in scène zetten van een zelfmoord en het in stukjes hakken van lijken.

Het is grotendeels te danken aan het goede acteerwerk van Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Anthony Machie dat Pain & Gain als misdaad/komedie slaagt. Maar ook Tony Shalhoub doet het uitstekend als de gedupeerde zakenman Victor Krenshaw. De rol van Adrian’s vriendin Robin is Rebel Wilson op het lijf geschreven en routinier Ed Harris vertolkt prima de rol van privédetective Ed DuBois. Er is ook een leuke bijrol voor The Hangover-acteur Ken Jeong die als inspirator Johnny Wu voor een brede glimlach op mijn gezicht zorgde.

Regisseur Michael Bay staat bekend om visuele spektakelfilms en miljoenenproducties zoals Armageddon, Pearl Harbor en Transformers, maar met Pain & Gain slaat hij toch een andere weg in. Het deed mij denken aan zijn regiedebuut Bad Boys hoewel in deze film meer de nadruk ligt op het verhaal en de personages. Bruut geweld en bloedige beelden worden gelukkig niet geschuwd en dat maken deze prent een rauwe doch intelligente misdaadfilm die mij van het begin tot het einde heeft vermaakt. Wat mij betreft ook het bewijs dat Bay veel meer kan dan alleen maar te strooien met geld, verbluffende computeranimaties en bombastische actie om het publiek te kunnen vermaken.

0 thoughts to “Pain & Gain (2013) recensie”

1. Echt een bizar verhaal. Was niet helemaal kapot van deze film, maar het heeft een aantal briljante momenten. Persoonlijk hoogtepunt vond ik wanneer Dwayne Johnson’s karakter helemaal stijf staat van de drugs en de straat op gaat…