Oz The Great and Powerful (2013) recensie

Oz The Great and PowerfulOz (James Franco) is een meesteroplichter die na een ongevallig incident op de vlucht slaat. Hij belandt in het magische land van Oz nadat hij met zijn luchtballon in een hevige storm terecht is gekomen. In het kleurrijke land ontmoet hij de goedaardige heks Theodora (Mila Kunis) die ervan overtuigd is dat de bezoeker een grote en krachtige tovenaar is die volgens de profetie de boosaardige heks komt verslaan en de troon van Oz komt opeisen. Bezeten door de komende roem en rijkdommen is Oz vastbesloten om de inwoners van Oz te redden van de boosaardige heks.

Het sprookje The Wizard of Oz diende al meerdere malen als inspiratie voor een film. De klassieker uit 1939 met Judy Garland en de muzikale familiefilm The Wiz uit 1978 zijn naar mijn mening de bekendste. Het is niet zo vreemd dat het verhaal anno 2013 opnieuw wordt verfilmd, want de magische wereld van Oz kan met behulp van computeranimaties en verbluffende special effects uitstekend in beeld worden gebracht. In de door Sam Raimi geregisseerde familiefilm worden dan ook moeite noch kosten gespaard om dit te realiseren.

James Franco mag de hoofdrol spelen als de magische tovenaar en hij doet het uitstekend. Zijn tegenspeelster Mila Kunis speelt de rol van de goedaardige heks Theodora, die op een later tijdstip in de film met behulp van fantastische make-up effecten wordt omgetoverd tot de kwaadaardige heks. Als de schurk doet de That 70’s Show-actrice het uitstekend! Naar mijn mening krijgen Rachel Weisz en Michelle Williams te weinig tijd om zich te laten gelden als de heksen Evanora en Glinda hoewel routinier Bill Cobbs met de geringe speelminuten die hij krijgt wel de show weet te stelen als de Master Tinker.

De wereld van Oz ziet er adembenemend uit. Bijzondere wezens zoals het poppetje van porselein, vliegende apen en de munchkins, maar ook de kleurrijke landschappen en de indrukwekkende Smaragdstad eisen een hoofdrol op en deze zijn allen een lust voor het oog. Dat neemt niet weg dat de kwaliteiten van de computeranimaties nogal wisselend zijn. Finley, de vliegende en komische aap die een hoofdrol opeist als Oz’ reisgezel, is een computergeanimeerd personage dat er fantastisch uitziet, maar in sommige fragmenten zijn de animaties matig te noemen. Gelukkig zijn deze fragmenten slechts op één hand te tellen en is het geen storende factor die de entertainmentwaarde van Oz The Great and Powerful in gevaar brengt. Overall scoort de film op alle gebieden een dikke voldoende op het rapport en ik neem de genoemde schoonheidsfoutjes dan maar voor lief.

0 thoughts to “Oz The Great and Powerful (2013) recensie”

1. ja de stijl en raimi heeft denk ik ook zijn toon moeten veranderen want ik voel niet de specifieke toets van hme niet in de film

1. daarom dus dat ik hem niet zo goed vind. als Disney nu een beetje meer los laat zou dit een veel betere zijn geweest. snowwhite was beter dan verwacht vond ik omdat daar toch wel enge dinges inzitten daarom dat eigenlijk iron man 3 niet top is omdat het te kindvriendleijk moet zijn vind ge ook niet??

2. Bij Iron Man 3 miste ik niet zozeer de actie en het geweld, maar ik vond dat er teveel aandacht aan de personages werd besteed. Iron Man/Tony Stark moet naar mijn mening juist luchtig en humoristisch zijn.