Orange is the New Black

Orange is the New Black – Seizoen 3 (2015) recensie

Het tweede seizoen van Organge is the New Black is een stuk grimmiger dan het eerste seizoen en na een spectaculaire cliffhanger waren de verwachtingen van het derde seizoen hooggespannen. Het heeft wel even geduurd voordat dit seizoen op de streamingdienst Netflix verscheen, maar nu deze er eenmaal is kunnen de fans weer genieten van een serie vol met spanning, humor en romantiek.

Het derde seizoen telt eveneens 13 afleveringen van ongeveer een uurtje en de eerste aflevering Mother’s Day voelt een beetje vreemd aan. Het lijkt erop alsof de gebeurtenissen uit de laatste episode van seizoen 2 nooit hebben plaatsgevonden en de rust in de vrouwengevangenis lijkt wedergekeerd. Desalniettemin blijft het hoofdpersonage Piper, de rol die opnieuw prima gespeeld wordt door Taylor Schilling, op de achtergrond en verplaatst men de focus naar personages zoals Pennsatucky (Taryn Manning), die in het derde seizoen te maken krijgt met een handtastelijke bewaarder, gevangenisbewaarder Joe Caputo (Nick Sandow), die met de komst van een nieuw management te maken krijgt met bureaucratie en Susan (Uzo Aduba), die met haar erotische verhalen de hoofden van haar medegevangenen op hol brengt.

Het verhaal is luchtiger en komischer dan dat van het tweede seizoen en echt spannend wordt het nooit. Het resultaat is dat je niet aan de buis gekluisterd zit en jezelf niet in bedwang hoeft te houden om de volgende aflevering aan te klikken als de aftiteling in beeld verschijnt. Ondanks dat is het wel een serie die nog steeds lekker wegkijkt en voor veel kijkplezier zorgt. Daar dragen kleurrijke personages zoals Red (Kate Mulgrew), Big Boo (Lea DeLaria) en Daya (Dascha Polanco) een steentje aan bij, want zij komen in dit seizoen vaker aan bod. Red probeert haar positie in de keuken weer te heroveren terwijl ze voor de charmes valt van de gevangenispsycholoog Mr. Healy (Michael Harney), Big Boo probeert een lucratieve business op te starten en Daya eist de aandacht op als zij op het punt van bevallen staat. Intussen krijgt zij ook te maken met de moeder van de voormalige gevangenisbewaker George Mendez (Pablo Schreiber) als zij het kindje wilt adopteren.

Evenals in de voorgaande seizoenen zoomen de makers ook in op het verleden van verschillende gevangenen. Met flashback-scènes zien we hoe Flaca (Jackie Cruz), Chang (Lori Tan Chinn) en Gloria (Selenis Levya) in de penarie zijn geraakt. Maar er is ook meer aandacht voor het verleden van de personeelsleden van Litchfield, zoals Joe Caputo en zijn beslissingen in het verleden die er uiteindelijk toe hebben geleid dat hij als gevangenisdirecteur werkzaam is en niet op tournee is met zijn oude band. Het zorgt voor voldoende afwisseling terwijl je als kijker ook beter geïnformeerd raakt over het verleden van de uiteenlopende karakters.

De conclusie is dat het derde seizoen van Orange is the New Black een stuk milder en luchtiger is dan het voorgaande seizoen en ik vind dat prima. Deze sluit voor mijn gevoel ook beter aan op het eerste seizoen hoewel door een gebrek aan actie en spanning de aflevering soms iets te langdradig zijn. Desalniettemin valt er weer genoeg te beleven, is het acteerwerk opnieuw uitstekend te noemen en zijn de verschillende verhaallijnen prima uitgewerkt. De serie eindigt helaas niet zo spannend als het tweede seizoen, maar ik zie daar ook het voordeel in dat het de wachttijd op het vierde seizoen, dat in 2016 op Netflix verschijnt, iets dragelijker maakt.

[usr 5.0 size=20]

8 gedachten over “Orange is the New Black – Seizoen 3 (2015) recensie

1. Ben gisteren aan de 7e aflevering begonnen maar ik kijk niet meer reikhalzend uit naar de volgende episode zoals ik dat wel deed bij het 2e seizoen. Desalniettemin blijft het een uitermate boeiende en slim geschreven serie. Dat dan weer wel.

N.B. ik vond het trouwens altijd leuk om jouw blog in mijn pauzes te lezen maar op het werk is jouw site geblokkeerd vanwege ‘graphic nudity’. Ook leuk om te weten 🙂

1. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Het is dat ik deze samen met mijn vriendin kijk (een van de weinige series die zij ook volgt), dus daarom pak ik het wel door. Als ik deze alleen had gezien dan was ik al afgehaakt. Ik ben overigens ook al afgehaakt bij Orphan Black (hoewel ik die wel weer wil oppakken), Sense8 en Daredevil.

1. Maar als je zou zijn afgehaakt vraag ik me af waarom je het dan toch zo’n hoge score gegeven hebt.

Verbaas me overigens dat je Daredevil niet hebt afgekeken, dat is toch wel één van m’n favoriete series van het jaar, naast Mr.Robot.

1. Omdat de serie zich toch goed herpakt na een aantal afleveringen. Overall was het weer genieten. Daredevil moet ik misschien nog een eerlijke kans gaan geven, maar staat niet bovenaan mijn lijstje 😉

2. Ik vond Taryn Manning top dit seizoen. Verder vond ik het 3e seizoen wel minder leuk dan de eerste twee. Ze hebben, in mijn ogen, veel teveel tijd besteed aan die dirty panties storyline.