Orange is the New Black

Orange is the New Black – Seizoen 2 (2014) recensie

Na een spannend slot van het eerste seizoen kon ik niet wachten om het tweede seizoen van Orange is the New Black te gaan zien. Evenals in het eerste seizoen telt deze reeks 13 afleveringen van ongeveer een uur en gevestigde personages zoals Piper, Alex, Susan, Red en Pornstache keren allemaal terug voor een grimmiger seizoen. Desalniettemin kunnen wij nog steeds een serie vol intriges, spanning, humor en romantiek verwachten.

De makers pakken het goed door met als resultaat dat ook de eerste afleveringen van het tweede seizoen vertrouwd aanvoelen. Maar het verhaal is wel heel wat spannender en misschien wel donkerder dan het eerste seizoen. Dat alles heeft te maken met de komst van Vee, een gevangene die op voortreffelijk wijze wordt gespeeld door actrice Lorraine Toussaint. Vee heeft binnen een mum van tijd de Afro-Amerikaanse vrouwen in Litchfield herenigd, een lucratieve business opgezet en de leiding over de gedetineerden in de vrouwengevangenis overgenomen.

Door haar komst verdwijnt Piper, een rol die opnieuw uitstekend wordt gespeeld door Taylor Schilling, iets meer naar de achtergrond. De schattige Piper stond in het eerste seizoen nog centraal, maar in de harde wereld die Vee heeft gecreëerd is er geen ruimte meer voor softies. En dat terwijl Piper als de zwakste schakel in het vizier komt van genoeg vijanden en zij niet langer meer veilig is als haar medegevangenen, zoals de gevaarlijke Pennsatucky (Taryn Manning), het op haar hebben gemunt.

Maar naast deze ontwikkelingen hebben de makers ook meer aandacht voor personages, zoals Red (Kate Mulgrew), Susan (Uzo Aduba) en Joe Caputo (Nick Sandow). Niet alleen onder de gevangenen heerst er onrust, maar ook de gevangenisadministrateur heeft een behoorlijke kluif aan de bureaucratie dat hem in bochten doet wringen. En met kleurrijke personages zoals Daya (Dascha Polanco), de ongure gevangenisbewaarder Pornstache (Pablo Schreiber) en Alex (Laura Prepon), kun je er als kijker vanuit gaan dat Orange is the New Black – Seizoen 2 de hoge verwachtingen meer dan waarmaakt.

Ondanks minder screentime heeft Piper als het boegbeeld van de serie nog een grote rol van betekenis in de slotfase die opnieuw met een zogenaamde cliffhanger eindigt en de kijker laat smeken om meer. Het spectaculaire einde belooft in ieder geval een mooi vervolg dat eveneens op de streamingdienst Netflix te bekijken is. Hopelijk weten de makers de veeleisende fans van Orange is the New Black opnieuw op hun wenken te bedienen.

[usr 5.0 size=20]

6 gedachten over “Orange is the New Black – Seizoen 2 (2014) recensie

1. Vond het tweede seizoen sterker als het eerste, vooral om de focus van de serie verschoof naar de andere gevangenen en Vee was een heerlijk personage om naar te kijken. Alhoewel ik al twee afleveringen van het nieuwe seizoen gekeken heb, weet het me helaas nog niet te pakken en zal het nog wel even duren voordat ik dat seizoen uitgekeken heb.

2. Ik ben het wel met Nostra eens in deze. Keek heel erg uit naar het derde seizoen maar inmiddels 6 episodes onderweg en toen maar weer even in de ijskast gezet. Veel luchtiger ditmaal en ik wil The Dark Side! Daarnaast ben ik ook begonnen aan Daredevil dus het kan zijn dat dit ook een reden is geweest waarom ik nog zo weinig van het 3e seizoen heb gezien.

3. Ik was niet zo enthousiast over de aanwezigheid van Vee en was blij met de actie van Miss Rosa 😉

Ik vond het wel leuk dat we meer van de andere gevangenen te zien kregen, waaronder Morello.