Only God Forgives

Only God Forgives (2013) recensie

De Deense filmmaker Nicolas Winding Refn heeft inmiddels behoorlijk veel krediet opgebouwd bij de liefhebbers van de non-mainstream wraakfilms die meer thuishoren in het arthouse-genre dan bestempeld kunnen worden als rauwe actiefilms. Dat is te danken aan het enorme succes van Drive die in 2011 op de eerste plaats eindigde van menig filmliefhebber, maar door zijn status als arthouse-film niet als de beste film van het jaar werd erkend. Het is een typisch voorbeeld van een ondergewaardeerde prent. Het lot van Only God Forgives is waarschijnlijk niet veel anders, want Refn’s creatie is zeker niet geschikt voor het mainstream publiek en nog veel minder toegankelijk dan zijn genregenoot.

Het is een kunstwerk vol met felle kleuren die de onheilspellende plaats waar het verhaal zich afspeelt typeert. De benauwende sfeer die de film bevat wordt versterkt door de hevige en pulserende soundtrack van componist Cliff Martinez, maar ook het overtuigende acteerwerk van hoofdrolspeler Ryan Gosling zorgt voor een extra lading in Only God Forgives. De wijze waarop Refn zijn strijd tegen het kwaad in de persoon van de wraakzuchtige rechercheur Chang en zijn innerlijke strijd tegen het kwaad dat in hem zit in beeld brengt, is fenomenaal te noemen.

Het acteerwerk van actrice Kristin Scott Thomas is ook fenomenaal te noemen. Zij is tot onherkenbaar geschminkt als Julian’s moeder Crystal die in haar kenmerkende kleding, met een dikke laag make-up en met platina blonde haren het kwaad in vlees en bloed is. Zij is niet alleen een grofgebekte Amerikaanse drugsbarones die waardevolle drugs smokkelt en de aanhoudende misdaad in het land steunt, maar ook het leven zuur maakt van haar zoon Julian die zijn criminele verleden het liefst de rug toekeert. Alle lof voor deze actrice die een memorabele al dan niet een Oscarwaardige rol speelt.

Refn gaat zoals we dat van hem gewend zijn controversiële scènes en buitensporig geweld niet uit de weg. Maar de keuzes die hij maakt zijn zorgvuldig en functioneel. Dat maakt Only God Forgives een rauwe film die niet alleen choqueert, maar ook een boodschap overbrengt. De film bevat enorm veel symboliek die naar mijn mening deze boodschap op ietwat té cryptische wijze overbrengt op het publiek. Dat dan ook de doorsnee bioscoopganger halverwege de film de zaal uitloopt is niet zo vreemd. Voor de meeste mensen is deze prent dan ook niets meer dan een langdradige wraakfilm, maar voor de liefhebbers en kenners is dit een meesterwerk die je hersenpan ook na de aftiteling nog even flink aan het werk zet.

[usr 3.5 size=20]