Olympus Has Fallen (2013) recensie

Olympus Has FallenDe poster en de trailers van de actie/thriller Olympus Has Fallen geven goed weer wat je mag verwachten van de door Antoine Fuqua geregisseerde prent. Overdreven actiescènes vol vuurgevechten en explosies passeren de revue terwijl de hedendaagse actieheld Gerard Butler in zijn eentje de strijd aangaat met een georganiseerd leger van extremisten. Het spreekt voor zich dat het visuele spektakel verre van realistisch is, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

De 300-acteur doet het als de patriottische Mike Banning prima en hij bewijst opnieuw uitstekend tot zijn recht te komen in een actiefilm als deze, maar ook Morgan Freeman doet het niet slecht als Speaker Trumbull. De routinier bewijst opnieuw een zeer verdienstelijke acteur te zijn en ook in deze film speelt hij een rol die hem perfect past. De grote verrassing komt in de persoon van Angela Bassett die de rol van de Secret Service directrice Lynn Jacobs uitstekend invult.

Fuqua (die met Training Day een puike misdaad/thriller afleverde) weet het publiek gedurende 120 minuten te vermaken. De aanval op het Witte Huis waarbij het gebouw aan flarden wordt geschoten en talrijke omstanders het leven moeten laten is spectaculair te noemen, maar de schurk in de persoon van Rick Yune maakt nauwelijks indruk. Daarnaast is de film enorm pro-Amerikaans en dat had best iets minder gemogen. Het doet niets af aan het entertainment gehalte van deze prent, maar dat Olympus Has Fallen niet volledig foutloos is moge duidelijk zijn.

0 thoughts to “Olympus Has Fallen (2013) recensie”