Oblivion (2013) recensie

OblivionNaar mijn mening is het sciencefictiongenre iets dat slechts voor een selectieve groep liefhebbers geschikt is. Het is dan aan de regisseur de taak om een film te produceren die een goede balans tussen realiteit en fictie bevat. Dergelijke kwaliteitsfilms zijn er maar weinig, want een Sci-Fi-film gaat vaak gepaard met een scala aan vreemde wezens, futuristische voertuigen en wapens en het nodige spektakel. Realisme is dan al ver te zoeken. Maar Oblivion van de relatief onervaren filmmaker Joseph Kosinski is een kwaliteitsfilm die de kenmerken van een sciencefictionfilm bevat, maar inhoudelijk veel meer te bieden heeft dan zijn genregenoten.

De verfilming van de grafische roman van de Tron: Legacy-regisseur is een prima prent die een goed verhaal bevat, maar ook voor enorm veel kijkplezier zorgt wanneer het hoofdpersonage Jack het post-apocalyptische landschap van de Aarde verkent en de confrontatie aangaat met een ras van bloeddorstige wezens die zich in de ruïnes van de verloren steden verbergen. De vertolking door Tom Cruise is uitstekend te noemen en de routinier bewijst opnieuw een zeer verdienstelijke acteur te zijn. Het lijkt er zelfs een beetje op dat de veelbesproken Hollywoodster naarmate hij ouder wordt ook steeds beter speelt! Ook zijn tegenspelers Andrea Riseborough, Morgan Freeman en Olga Kurylenko spelen hun rollen uitstekend.

Tevens een groot pluspunt van Oblivion zijn de smaakvolle special en visual effects die de film rijk is. Kosten noch moeite zijn gespaard om het publiek te entertainen met futuristische doch realistische voertuigen, zelfstandig opererende machines die een leven op Aarde in de toekomst weer mogelijk maken en beelden van de post-apocalyptische wereld waar Jack zijn werkzaamheden uitvoert. Het spektakel en de zenuwslopende scènes worden uitstekend ondersteund door een sterke en sfeervolle soundtrack van de Franse elektrogroep M83 die grotendeels bestaat uit doordringende en pulserende tonen en prima past bij de sfeer van deze film.

Kosinki heeft mij verrast met deze zeer onderhoudende sciencefictionfilm die van het begin tot het einde vermaakt en voor een groot deel van de twee uur durende speeltijd mij het puntje van mijn stoel hield. Het is een aangename mix van het moeilijke genre, actie en spanning, dat ervoor zorgt dat deze toegankelijk is voor een breed publiek. De filmmaker bouwt het verhaal goed op en hij neemt voldoende tijd om de kijker kennis te laten maken met de wereld van Oblivion en de karakters. De tweede film (!) van de regisseur verdient een ruime voldoende op het rapport en is naar mijn mening meer dan de moeite waard om te gaan zien. Ook als Sci-Fi niet je ding is.