Nightwatch

Nightwatch (1997) recensie

Remakes. Je leest wel vaker op het Internet dat filmliefhebbers het spuugzat zijn dat de filmmakers in de Verenigde Staten oudere films of buitenlandse producties gebruiken om deze in een nieuw jasje te steken. Het pakt vaak ook niet goed uit hoewel ik van mening ben dat er ook een aantal remakes zijn die wel weten te overtuigen en zelfs in de buurt komen van het origineel. Regisseur Ole Bornedal nam zelf de leiding om drie jaar na de verschijning van het origineel Nattevagten de Amerikaanse remake Nightwatch te maken. En deze film is helemaal niet verkeerd als je het mij vraagt.

Wellicht is de film met Ewan McGregor in de hoofdrol minder spannend te noemen, maar dat is ook logisch als je het origineel nog vers in het geheugen hebt. De film vertelt wel een verhaal dat de kijker slechts één keer kan verrassen. Afijn, een herhaling op zijn Amerikaans is niet vervelend, want met een sterke cast moet Nightwatch toch wel het niveau van het origineel uit Scandinavië kunnen evenaren. Naast McGregor zijn ook Josh Brolin, Nick Nolte en Patricia Arquette te zien.

Het verhaal gaat over Martin (Ewan McGregor). Een student die een bijbaantje als nachtwaker in een mortuarium neemt en al gauw verwikkeld raakt in een levensgevaarlijk kat- en muis spel. De onthoofde lijken van prostituees worden één voor één binnengebracht terwijl de bewijsmaterialen zich tegen Martin opstapelen. De vasthoudende rechercheur Cray (Nick Nolte) is er dan ook van overtuigd dat de nieuwe nachtwaker de dader is. Martin die zich van geen kwaad bewust is, gaat op onderzoek uit om te ontdekken wie de schuld in zijn schoenen wil schuiven. Zelfs zijn beste vriend James (Josh Brolin), die wel van lugubere grapjes houdt, kan hij niet langer meer vertrouwen totdat hij tot op de bodem heeft uitgezocht wie de echte dader is.

Ondanks dat de Amerikaanse remake van Bornedal het niveau van Nattevagten evenaart, is Nightwatch een simpele thriller die makkelijk te doorgronden is. Met een korte speelduur van slechts 101 minuten kijkt de film makkelijk weg en is deze prima om even mee te pakken als je toch nieuwsgierig bent naar de film waarin een jonge Ewan McGregor, Josh Brolin en Patricia Arquette hun acteerkwaliteiten laten zien. Het acteerwerk is dan ook prima te noemen en ook de make-up effecten zijn van een uitstekende kwaliteit. Toch is Nightwatch, mede te wijten aan het feit dat de filmmaker al snel prijsgeeft hoe de vork in steel zit, niet de nagelbijtende thriller die het wel had kunnen (en misschien wel moeten) zijn.

4 gedachten over “Nightwatch (1997) recensie