New Kids Nitro (2011) recensie

New Kids NitroDe oorlog tussen de vrienden uit Maaskantje en D’n Dave (Guido Pollemans) uit het nabijgelegen dorp Schijndel laait op terwijl Friesland wordt getroffen door een uitbraak van een dodelijk virus. De inwoners van de provincie transformeren in bloeddorstige zombies terwijl de strijd tussen de Noord-Brabantse dorpen leidt tot illegale straatracer, verboden underground feesten en massale vechtpartijen. Wanneer de moeder van Richard tijdens haar reis naar Ameland het slachtoffer wordt van de bloeddorstige zombies in Fryslân, bundelen de jongens uit Maaskantje hun krachten en ze zijn vastberaden om haar uit de klauwen van de monsters uit het noorden te redden.

“Jonguh, is dat vervolg nou nodug of wâh?” Jazeker! Na het succes van de eerste film New Kids Turbo kon een vervolg niet uitblijven. De Noord-Brabantse vriendengroep bestaande uit Rikkert, Richard, Gerrie, Barrie en Robbie eist wederom de hoofdrol op in de belachelijke komedie, die zowel de televisieserie als zijn voorganger doet verbleken. De filmmakers en acteurs overschrijden met gemak de grens van goede smaak en dat zorgt voor de nodige choquerende en confronterende scènes. Hoewel het de vraag is of de Friezen de humor in New Kids Nitro kunnen waarderen, denk ik dat de rest van Nederland sowieso een hoop plezier zal beleven aan deze hilarische komedie van eigen bodem.

New Kids is één en al platte humor en wie dat niet kan waarderen kan maar beter de serie en de films over de Noord-Brabantse gabbers links laten liggen. Ze vloeken erop los, zwalken dronken over straat en lappen de wet aan hun gympen en slippers. De drie minuten durende sketches op Flabber en 101 TV zorgden uiteindelijk voor het succes van de televisieshow die later werd uitgezonden door Comedy Central. De stijgende populariteit van de serie over de hangjongeren uit het Brabantse dorp Maaskantje was eveneens goed voor het succes in Duitsland waar de serie en films inmiddels zijn uitgebracht en door de originele cast zijn nagesynchroniseerd.

De aanrijdingen en scheldpartijen die de serie rijk is zorgen eveneens voor de nodige hilariteit in New Kids Nitro waarin de makers de spot drijven met Friesland en zelfs suggereren dat de Noordse provincie hermetisch moet worden afgesloten zodat de rest van Nederland geen gevaar kan lopen. Alsof dat niet erg genoeg is doet men er in de slotfase een schepje bovenop door een groepje zombies op een zeventig jaar oude stoomtrein af te voeren en één van de karakters de uitspraak “Hop! Op de trein ermee!” te laten zeggen. Niets en niemand wordt gespaard in deze platte komedie, dat moge duidelijk zijn!

In kleurrijke trainingspakken en voetbalshirts van lokale amateurclubs, luisterend naar foute happy hardcore nummers van 2 Brothers On The 4th Floor en Dj Paul Elstak en rondrijdend in een opgevoerde knalgroene Opel Manta, hebben de jongens uit Maaskantje schijt aan alles en iedereen die hun dwarsligt. Terwijl de strijd met het nabijgelegen dorp onverbiddelijk doorgaat, terroriseren zij de hele wijk inclusief Henk van de patatkraam op de hoek die voor de zoveelste maal de jongens tot betaling maant. Hoe fouter des te beter, want het blijft een genot om naar te kijken!

Steffen Haars en Flip van der Kuil (de geestelijke vaders van New Kids) nemen ook de regie van het tweede deel voor rekening. Zij spelen ook de twee zwijgzame karakters Barrie en Robbie in zowel de serie als de films. Huub Smit, Tim Haars, Wesley van Gaalen zijn wederom van de partij om de rollen van leider Richard, buitenbeentje Gerrie en automonteur Rikkert te spelen. In New Kids Nitro zijn er bijrollen voor Bart de Rijk als wijkagent Adrie, Peter Faber als de minister van defensie, Guido Pollemans als de Schijndel-hooligan D’n Dave en Juliette van Ardenne als zijn slettige vriendin Deborah. Dj Paul Elstak en Corry Konings verzorgen de muzikale input van New Kids Nitro die een soundtrack van oude dance en happy hardcore tracks uit de jaren negentig bevat.

New Kids; je moet er simpelweg van houden. De humor is plat en grof. Vuilbekkerij en zinloos geweld komen continu aan bod en het is overduidelijk dat de filmmakers de oncontroleerbare drang hebben om het publiek te choqueren. Dat Rikkert tijdens een testrondje met zijn Opel Manta tientallen kinderen omver rijdt lijkt in de setting van New Kids Nitro de normaalste zaak van de wereld, maar het is de waanzin ten top! Daarnaast worden de nodige verdovende middelen gebruikt en het bier vloeit rijkelijk (geen goed signaal wat men afgeeft). Maar het is ook de truc om deze vermakelijke komedie met een korreltje zout te nemen, want het realisme is ver te zoeken! De rolprent van Haars en van der Kuil vermaakt van begin tot eind en ik denk dat deze heren nog lang niet klaar zijn met de inwoners uit Maaskantje en hun destructieve gedrag. Naar mijn mening is het derde deel dan ook meer dan welkom!

0 thoughts to “New Kids Nitro (2011) recensie”