Need for Speed

Need for Speed (2014) recensie

In de afgelopen jaren zijn er al veel films gemaakt die gebaseerd zijn op populaire games. Bijvoorbeeld de actiefilms Mortal Kombat en Street Fighter, maar ook franchises, zoals Resident Evil en Silent Hill, dienden als inspiratiebronnen voor vermakelijke films. Nu is het de beurt aan de populaire videogamereeks Need For Speed om in de hoogste versnelling en met piepende bandjes naar het grote scherm te racen.

Evenals in de games draait het in de door Scott Waugh geregisseerde actiefilm om snelle wagens, zenuwslopende achtervolgingen en bizarre stunts. Om het bijna twee uur durende spektakel een beetje inhoud te geven, is er een flinterdun verhaaltje toegevoegd. Garagehouder Tobey Marshall, gespeeld door Breaking Bad-ster Aaron Paul, is naast zijn werk als monteur ook een veelbelovende racer die na het dodelijke ongeluk van zijn goede vriend Pete (Harrison Gilbertson) zint op wraak.

De illegale straatracer Dino Brewster (Dominic Cooper) is verantwoordelijk voor het ongeval van Pete en Tobey is vastberaden om de zelfingenomen miljonair te verslaan in dé race van het jaar om zijn overleden maatje te wreken. In de zonnige staat Californië organiseert Monarch (Michael Keaton) DeLeon, een race waarin de deelnemers hun peperdure bolides inzetten en de winnaar mag zich de trotse eigenaar noemen van de zes deelnemende sportwagens die gezamenlijk goed zijn voor miljoenen dollars. Maar voordat de race begint moet Tobey nog wel uit de handen van de autoriteiten zien te blijven als hij binnen vijftig uur de rit van New York naar San Francisco moet zien te voltooien.

De film zit vol bizarre racestunts terwijl de exclusieve wagens, zoals de Mustang’s, Lamborghini’s en Koenigsegg’s, alle aandacht opeisen. Het acteerwerk is ook op orde, want Aaron Paul doet het prima als de wraakzuchtige Tobey terwijl Dominic Cooper uitstekend is gecast als de verwaande straatracer Dino. En voor de kenners van de videogames zie je zo nu en dan de bekende decors die ook voorbij kwamen in de altijd leuke videospelletjes van Electronic Arts. Need for Speed is dus een hele vermakelijke film die je als fan van de gamereeks of als liefhebber van exclusieve sportwagens absoluut niet mag missen! Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door Waugh’s creatie.

0 thoughts to “Need for Speed (2014) recensie”