Mulholland Drive

Mulholland Dr. (2001) recensie

De films van regisseur en scenarist David Lynch zijn uniek en zeker nieta voor iedereen geschikt. En dat is ook niet zo vreemd. Als je lekker onderuit op de bank wilt hangen en niet teveel wilt nadenken bij het kijken van een film, dan kun je Lynch’ creaties beter links laten liggen. Zijn fascinerende verhalen zijn enorm ingewikkeld en moeilijk te volgen. Ook in Mulholland Dr. is er een overvloed aan symboliek aanwezig en is het voor de kijker een haast onmogelijke klus om deze lastige puzzel te voltooien. Ik heb de film uit 2001 dan ook al meerdere keren gezien en ik kan deze nog steeds niet voor de volle 100 procent doorgronden.

Afijn, laten we het eens over de inhoud hebben. Naomi Watts speelt op voortreffelijk wijze de rol van Betty. De ietwat naïeve blondine is speciaal naar Los Angeles gekomen om een carrière als actrice te achtervolgen en zij is er heilig van overtuigd dat zij daarin gaat slagen. Maar tijdens het verblijf in het huis van haar tante, ontdekt Betty dat de mysterieuze vrouw Rita (Laura Harring), die daar tijdelijk verblijft, al haar aandacht opeist. Rita is verward en een mogelijk slachtoffer van een auto-ongeluk op Mulholland Drive. Betty is vastberaden om tot op de bodem uit te zoeken wat er is gebeurd en wie de aan geheugenverlies lijdende Rita daadwerkelijk is.

Maar het verhaal zoals hierboven kort omschreven is niet het verhaal dat Lynch probeert te vertellen. Het gaat veel dieper dan dat en daar spelen alle personages een belangrijke rol in. Het bejaarde echtpaar dat Betty tijdens haar vlucht heeft ontmoet, de klunzige huurmoordenaar die zelfs de meest simpele klus weet te verpesten en de regisseur Adam (Justin Theroux) die niet alleen de controle over zijn film verliest, maar ook door zijn vrouw wordt bedrogen met de Pool Guy, hebben allen een rol van betekenis. En het is aan de kijker om het onsamenhangende geheel in de juiste context te plaatsen en om het verhaal op de juiste wijze te interpreteren.

De oplettende kijker krijgt in de slotfase van het 147 minuten durende Mulholland Dr. een paar handvaten om de touwtjes enigszins aan elkaar vast te knopen, maar Lynch is zeker niet van plan om het plot volledig uit de doeken te doen. Op Internet wordt er dan ook druk gediscussieerd wat nu de ware betekenis van de film is, maar ik ben van mening dat er niet één waarheid bestaat. Ik denk dat de Twin Peaks-bedenker de film zo in elkaar heeft gezet dat iedereen deze op zijn eigen manier kan interpreteren en dat vind ik bijzonder. En door het overtuigende acteerwerk van Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux blijf je als kijker gefascineerd ondanks dat je de eerste twee uren geen flauw idee hebt waar de film over gaat.

Lynch heeft dus een geweldige film gemaakt en dat te bedenken dat Mulholland Dr. ooit als televisieserie werd geschreven. Na het besluit van de producenten om de serie niet te maken, moest de regisseur de funding overzees zoeken en hij week uit naar Frankrijk om de film vol zweverige scènes en symboliek te kunnen maken. Het resultaat mag er wezen, want de prachtige decors, de prachtige doch onheilspellende soundtrack vol met synthesizermuziek en de kleurrijke personages zorgen voor een zeer onderhoudende film. Een ongeëvenaarde en unieke topper.

[usr 4.5 size=20]

0 gedachten over “Mulholland Dr. (2001) recensie

1. Ah, David Lynch….veruit één van m’n favoriete regisseurs.
    Ondanks dat er verschillende gedachten zijn over de film heeft Lynch altijd wel een duidelijk (voor zichzelf dan) verhaal en interpretatie er van. Er is uiteindelijk maar één juiste verklaring, het is aan de kijker om de juiste te ontdekken. Lynch is er alleen nooit open over en laat het over aan de kijker zelf.
    Maar één van de grootste clue’s/aanwijzingen zit hem al in de eerste 2 minuten.

Oh, een 8,5 is overigens 8,5 punten te laag 😉

2. Voor mij is het een regisseur waar ik het liefst zo ver mogelijk van weg blijf. Heb deze film ooit proberen te kijken, maar halverwege afgezet….niet aan mij besteed. Sindsdien hoef ik niet zo nodig te zien wat hij maakt. Ik hou van films die me doen nadenken, maar dit trok ik simpelweg niet.

1. Ja void was ook tof. Maar ik bedoelde met Eraserhead en Inland meer dat het ook beiden Lynch films zijn.
            Maar wat dat betreft zijn er nog heel wat ‘vage’ films. Dus genoeg kijkplezier te behalen 😉
            Heb je El Topo en The Holy Mountain van Jodorowsky gezien?
            Anders zeker doen! El Topo is waar de midnight movie aan te danken is en beiden simpelweg echt cult items tot en met! Vaagheid genoeg maar wel erg mooi echt goed!
            El Topo….dan heb je het wel over ‘The Grandaddy’ 🙂

3. Naar mijn bescheiden mening bezit ik over genoeg intelligentie om mee te komen in een wat complexere film maar de films van Lynch slaan wat dat betreft alles. Mulholland Drive is in ieder geval nog een flick waar je iets uit kunt halen maar zijn latere werk is simpelweg te bizar en daardoor ongrijpbaar voor mij. Hierdoor ontneem je mij het kijkplezier waardoor ik al snel afhaak.

Maar met dat gezegd hebbende ben ik wel razend benieuwd naar de nieuwe Twin Peaks reeks!

1. Bedoel je eerder of latere werk? Want qua later werk is er alleen nog Inland Empire (qua volwaardige films dan).
      Nou is Inland Empire natuurlijk ook een alleraardigste op de weird-o-meter 😉