Mr. Popper's Penguins

Mr. Popper’s Penguins (2011) recensie

Jim Carrey doet het de afgelopen jaren rustig aan en de acteur vult zijn dagen vooral met het verschijnen in korte filmpjes en in verschillende afleveringen van televisieseries. Drie jaar geleden verscheen het grappige gezicht van de komiek opeens weer op een filmposter hoewel hij de ruimte moest delen met een aantal schattige pinguïns. Ik werd vooral nieuwsgierig naar Mr. Popper’s Penguins toen ik de eerste trailer zag, maar het heeft uiteindelijk een paar jaartjes geduurd voordat ik deze familiefilm ging kijken.

Carrey speelt de succesvolle en ietwat arrogante zakenman Thomas Popper, die op het punt staat om de belangrijkste deal in zijn carrière te sluiten. Maar een aantal pinguïns gooien roet in het eten. Popper ontvangt het gezelschap van zes vogels wanneer zijn vader komt te overlijden. Het is het laatste cadeautje van de ontdekkingsreiziger die tot op de laatste dag van zijn leven over de wereld zwierf. Hoewel Popper’s kinderen lyrisch zijn over de nieuwe huisdieren van hun vader, doet Thomas er alles aan om van hen af te komen. Totdat hij inziet dat niet zijn werk, maar zijn familie op de eerste plaats hoort te staan.

De Ace Ventura-acteur speelt de rol vooral op de automatische piloot, want de grappen en grollen die ik van hem ken uit hilarische komedies zoals The Mask, Dumb & Dumber en Liar Liar blijven uit. Zo nu en dan zet hij nog wel een gekke bek op, maar ik raak eerder gefocust op zijn rimpels dan op zijn poging om een glimlach op mijn gezicht te toveren. Daarnaast irriteerde ik mij enorm aan de zeer matige CGI. De pinguïns zien er overduidelijk nep uit en dat zorgt ervoor dat ik ook nauwelijks een band krijg met deze vogels die in de regel enorm grappig en schattig zijn.

De hoogtepunten zijn dan ook slechts op een hand te tellen. Een van de hoogtepunten is Angela Lansbury die de rol van Mrs. Van Gundy speelt. Ze is een pittige tante die voor geen houd haar taverne aan de arrogante vastgoedhandelaar Popper wilt verkopen. Een ander hoogtepunt speelt zich af tijdens de aftiteling als de klassieker Ice Ice Baby van Vanilla Ice ten gehore wordt gebracht. Als dit moet een hoogtepunt moet zijn dan is de eindconclusie heel simpel. De matige familiefilm Mr. Popper’s Penguins wist mij niet te bekoren en dat is jammer. Het concept leent zich er wel voor om er een leuke film van te maken, maar regisseur Mark Waters slaagt daar helaas niet in.

[usr 2.0 size=20]

0 gedachten over “Mr. Popper’s Penguins (2011) recensie