Mr. & Mrs. Smith (2005) recensie

Mr. and Mrs. SmithJohn (Brad Pitt) en Jane (Angelina Jolie) leren elkaar bij toeval kennen en een paar weken laten stappen ze in het huwelijksbootje. Vijf of zes jaar later zit de sleur er goed in en het huwelijk staat op knappen. Maar dan komt de grootste verrassing van hun leven. Na deze periode van liegen en bedriegen ontdekken zij dat ze allebei een huurmoordenaar zijn voor concurrerende organisaties als zij hetzelfde doelwit moeten uitschakelen. Wanneer hun ware identiteit bekend is, krijgen zij 48 uur de tijd om elkaar uit te schakelen voordat zij zelf het doelwit worden. Alleen door samen te werken kunnen ze de aankomende aanslagen op hun leven overleven, maar ook om hun huwelijk te redden.

Je kunt het wel aan filmmaker Doug Liman overlaten om het publiek een leuke actiekomedie voor te schotelen. Hij creëerde eerder de succesvolle en spannende actiefilm The Bourne Identity die enorm goed aansloeg bij het publiek. Mr. & Mrs. Smith is een film van een ander kaliber waarin het allemaal een stuk luchtiger en komischer is dan in zijn halve genregenoot. In de hoofdrollen zien we Brad Pitt en Angelina Jolie die ogenschijnlijk enorm veel plezier aan het filmen hebben beleefd en wat er uiteindelijk ook voor heeft gezorgd dat de twee filmsterren in real life als koppeltje door het leven gaan.

De actie is geweldig. Spannende achtervolgingen, helikopters met zoeklichten, honderden kogels die worden afgevuurd en zo nu en dan een explosie. Het ontbreekt allemaal niet in deze vlotte creatie van Liman die een enorm hoog entertainmentgehalte heeft. Realistisch is het totaal niet en ook het verhaal bevat hier en daar wat gaten. Maar daar gaat het ook niet om bij een film als deze. Een Academy Award zal het nooit opleveren, maar dat dit heerlijk kijkvoer is voor de verwende actiejunk mag duidelijk zijn.

Mr. & Mrs. Smith scoort op alle fronten een dikke voldoende, maar je moet het wel met een korreltje zout nemen. Verwacht je een serieuze actiethriller in de stijl van The Bourne Identity en James Bond, dan kom je wellicht bedrogen uit. Maar dat neemt niet weg dat deze gezellige actiekomedie de grauwe en koude herfstavond uitstekend opvult en zo nu en dan voor een dikke glimlach op het gezicht zorgt.