Movie 43

Movie 43 (2013) recensie

De twee rebelse pubers Calvin en JJ (Adam Cagley) worden geterroriseerd door Calvin’s kleinere broertje Baxter (Devin Eash). Na zijn zoveelste grap zijn de jongens het beu en ze bedenken een slim plannetje om Baxter te grazen te nemen. Terwijl de jongens hem vragen om de illegale Internetvideo Movie 43 op te zoeken, probeert Calvin de laptop van Baxter te bemachtigen om deze vervolgens vol te kunnen gooien met virussen. Terwijl JJ en Baxter driftig speuren naar de verzonnen video worden zij geconfronteerd met bizarre filmpjes en komen zij al snel tot de ontdekking dat Movie 43 daadwerkelijk bestaat.

Ik heb soms van die momenten dat ik na het zien van een trailer kan beoordelen of de film een reisje naar de bioscoop wel waard is. In het geval van Movie 43 was ik er al vrij snel zeker van dat ik deze links moest laten liggen, maar in een gezelschap van vrienden werd ik democratisch weggestemd en een bezoek aan deze prent was opeens onvermijdelijk. Helaas had ik het wel bij het rechte eind, want deze film was een waste of time.

Het budget moet torenhoog zijn geweest, want de cast bestaat uit grote namen zoals Naomi Watts, Elizabeth Banks, Hugh Jackman, Kate Winslet en Chloë Grace Moretz. Maar er is geen garantie op succes als de film wordt volgepropt met bekende namen en als er miljoenen dollars in een project wordt gepompt. Helaas is Movie 43 het bewijs. Natuurlijk zijn er grappige momenten aanwezig, maar de film vol slapstick en flauwe humor is te simpel en te voorspelbaar om de interesse van het publiek gedurende 94 minuten vast te kunnen houden.

Ik snap niet dat bekende sterren zoals Uma Thurman, Richard Gere en Gerard Butler zich lenen voor een film als deze. In een dappere poging om het publiek te entertainen slaan zij één voor één de plank volledig mis hoewel het segment “Middleschool date” met de jonge Moretz nog redelijk vermakelijk te noemen is. Wellicht wordt de prent een stuk aantrekkelijker als je een paar biertjes op hebt, maar het komt er uiteindelijk wel op neer dat je deze film lekker links moet laten liggen.

Score: 5,0