Mousehunt

Mousehunt (1997) recensie

Muizen zijn schattige dieren, maar ze kunnen ook voor enorm veel overlast zorgen. Huiseigenaren Ernie en Lars Smuntz kunnen daarover meepraten. Wanneer hun vader komt te overleden erven de zelfingenomen chef-kok en zijn klunzige broer een vrijstaand huis, dat volgens de kenners enorm veel geld waard is. Daarom besluiten zij om het huis te renoveren en het te veilen. Maar tijdens de renovatie worden de twee mannen geterroriseerd door een piepklein muisje, dat niet van plan is om zijn vaste verblijfplaats vaarwel te zeggen.

De rol van de pedante Ernie Smuntz is Nathan Lane op het lijf geschreven. Lane is enorm grappig, maar samen met tegenspeler Lee Evans, die de rol van Lars voor zijn rekening neemt, vormen zij een hilarisch duo. Desalniettemin zijn het niet de doordachte grappen die voor het vermaak zorgen, maar de slapstick humor die volop aanwezig is. De twee heren belanden van de ene in de andere uitzichtloze situatie als hun kleine harige vijand hen telkens weer opnieuw te slim af is. Zelfs de ervaren en ietwat krankzinnige muizenvanger Caeser, die op een geweldige wijze wordt neergezet door Christopher Walken, wordt het slachtoffer van de slimme muis.

Ik vind Mousehunt een geweldige film en ik lig telkens weer in een deuk van het lachen als Ernie en Lars letterlijk alles uit de kast trekken om zich te ontdoen van het schattige muisje. Muizenvallen, verdelgers, valse katten en zelfs een geweer halen niets uit tegen het knaagdier, dat er alles aan doet om de heren het leven zuur te maken. Ik kan dan ook met gerust hart concluderen dat regisseur Gore Verbinski, die ook verantwoordelijk was voor de eerste drie delen van Pirates of the Caribbean, een goede en komische familiefilm heeft gemaakt, die de regenachtige herfstavond weer een stukje vrolijker maakt.

[usr 3.5 size=20]

0 thoughts to “Mousehunt (1997) recensie”