Mortdecai (2015) recensie

MortdecaiAls liefhebber van Johnny Depp was ik wel weer toe aan een film waar de acteur een goede rol in speelt, want in de afgelopen jaren wist hij mij nauwelijks te vermaken met zijn rollen in de avonturenfilm The Lone Ranger en in de science fiction/thriller Transcendence. Ik kan nog geen oordeel vellen over Into The Woods, want deze film heb ik nog niet gezien. Dit jaar was de Pirates of the Caribbean-ster ook te zien in de misdaad/komedie Mortdecai en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de door David Koepp geregisseerde film.

Depp kruipt in Mortdecai in de huid van kunsthandelaar Lord Charlie Mortdecai, een decadente Engelsman die samen met zijn beeldschone vrouw Johanna (Gwyneth Paltrow) aan de financiële afgrond staat. Hij kan zijn eer redden en zijn situatie doen keren als hij voor de Britse geheime dienst Mi5 een klusje opknapt. Inspecteur Martland (Ewan McGregor) vraagt Mortdecai om een belangrijk schilderij op te sporen dat volgens de kenners de codes van een bankrekening vol Nazigeld bevat.

Mortdecai reist samen met zijn trouwe hulp Jock (Paul Bettany) rond de wereld om aanwijzingen op te volgen en collegae kunsthandelaren aan de tand te voelen. Maar tijdens zijn speurtocht krijgen zij te maken met Russische gangsters en een doortrapte huurmoordenaar die eveneens pogingen wagen om het kunstwerk te bemachtigen. En Mortdecai heeft ook alles te vrezen van Martland die zijn voormalige studiegenoot bezighoudt door hem naar alle uithoeken van de wereld te sturen zodat hij zijn echtgenote Johanna het hof kan maken.

Mortdecai is meer een zwarte komedie dan een misdaadfilm ondanks dat er wel actie en spanning aanwezig is. Depp heeft weer overduidelijk plezier in het spelen van zijn rol, want hij zet het kleurrijke personage fantastisch neer en hij zorgt voor enorm veel humor. En dat terwijl ook Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor en Paul Bettany prima acteren. Ook Jurassic Park-acteur Jeff Goldlbum laat zich in de slotfase even zien als kunsthandelaar Krampf. Het overdreven acteerwerk van deze veelzijdige cast is dan ook iets wat bij een film als deze hoort en ik kan dat wel waarderen. Het zorgt uiteindelijk voor een luchtige film die vermaakt en daardoor makkelijk wegkijkt.