Mortal Kombat

Mortal Kombat (1995) recensie

Ik herinner mij het nog als de dag van gisteren. Als twaalfjarig jochie ging ik samen met mijn schoolvriendjes naar de bioscoop om de gameverfilming Mortal Kombat te kijken en toen was de film enorm vet! Bekende personages uit het immens populaire computerspel, zoals Scorpion, Sub-Zero, Liu Kang en Lord Raiden zijn allemaal van de partij en zij komen tot leven in de door Paul Anderson geregisseerde actiefilm. Zelfs de bekende moves van de karakters en onliners, zoals “Flawless victory!” ontbreken niet!

De filmmakers blijven dichtbij de game en zij zagen soortgenoten, zoals de gameverfilming Street Fighter, floppen, omdat de makers van die film zich teveel bezighielden met het verhaal. In Mortal Kombat draait het dan ook om de spectaculaire gevechten tussen de bovennatuurlijke personages uit Outworld en de menselijke krijgers, die onder aanvoering van Lord Raiden (Christopher Lambert) het toernooi moeten zien te winnen om de mensheid van de ondergang te redden. Het flinterdunne verhaaltje heeft nauwelijks een functie evenals de slappe dialogen. Het draait puur om de actie!

Maar let’s face it. Een beetje acceptabel acteerwerk en een logisch verhaal zijn geen overbodige luxes voor een film als deze, maar Anderson en zijn team spenderen hier geen aandacht aan. Het acteerwerk van hoofdrolspelers Christopher Lambert, Robin Shou, Bridgette Wilson en Linden Ashby is dan ook tenenkrommend slecht! Desalniettemin doet de Japanse acteur Cary-Hiroyuki Tagawa het niet slecht als de kwaadaardige tovenaar en aanvoerder van het Outworld-leger Shang Tsung.

Helaas is het acteerwerk niet het enige wat slecht is aan Mortal Kombat, want ook de special effects zijn matig en de computeranimaties zijn zelfs belabberd te noemen. Bijna twintig jaar geleden was het enorm cool, maar vandaag de dag kijk je deze film toch met een heel ander gevoel en een kritische blik. Toch verdwijnt de DVD van regelmatig in mijn Blu-ray speler, alleen al om dat fijne gevoel van vroeger weer op te roepen. Laat ik het er maar op houden dat deze thuishoort in de goed fout categorie, maar dat is grotendeels te danken aan het feit dat ik deze slechte film zie als jeugdsentiment en ook niet meer dan dat.

[usr 2.5 size=20]

0 thoughts to “Mortal Kombat (1995) recensie”

1. Ik blijf het leuk vinden om te kijken. Heb ‘m niet zo lang geleden gezien en ondanks dat het allemaal erg cheesy is en het acteerwerk niet overal even sterk is het toch wel nostalgie. Wist je trouwens dat Goro een praktisch effect was? Best wel indrukwekkend.