Mission: Impossible - Rogue Nation

Mission: Impossible – Rogue Nation (2015) Blu-ray Disc recensie

Tijdens de opnames van Edge of Tomorrow, spraken Tom Cruise en Christopher McQuarrie over het volgende hoofdstuk in de Mission: Impossible franchise. En een jaar later verschijnt alweer het vijfde deel in de reeks die door de scenarist van de vermakelijke Science Fictionfilm is geregisseerd. Tom Cruise kruipt opnieuw in de huid van de geheime agent Ethan Hunt die in Mission: Impossible – Rogue Nation het moet opnemen tegen een terroristische organisatie genaamd het syndicaat. En of het vijfde deel zijn voorgangers weet te evenaren al dan niet te overtreffen, lees je in mijn recensie.

McQuarrie is geen ervaren regisseur, maar met de vermakelijke actiefilm Jack Reacher bewees de filmmaker dat hij prima in staat is om de kijker een spectaculaire film voor te schotelen. Mission: Impossible – Rogue Nation is dan ook een uitstekend vervolg geworden dat vol zit met spannende en sensationele momenten. Vanaf het eerste moment is de toon al gezet als we hoofdrolspeler Tom Cruise aan een opstijgend vliegtuig zien hangen, maar dit is slechts een voorproefje van wat er gaat komen. Het is in ieder geval niet het enige spektakelmoment dat de film te bieden heeft.

Na deze geweldige opening zien we hoe geheime agent Brandt (Jeremy Renner) pleit voor het handhaven van de Impossible Mission Force terwijl CIA-directeur Hunley (Alec Baldwin) er alles aan doet om de geheime operaties van de IMF tot een halt toe te roepen. En als hij daarin slaagt staat Ethan Hunt er in zijn eentje voor. Hunt jaagt op het syndicaat, een geheime organisatie die kan uitgroeien tot de machtigste terroristische beweging in de wereld. En als het aan Hunt ligt verijdelt hij de snode plannen van het syndicaat en diens topman Solomon Lane (Sean Harris).

Maar dat kan hij niet alleen. Daarom schakelt hij de hulp in van zijn oude teamgenoten, zoals de ietwat neurotische techneut Benji (Simon Pegg) en oudgediende Luther (Ving Rhames). Maar hij krijgt ook hulp van de mysterieuze Britse geheime agente Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) die van binnenuit het syndicaat de organisatie probeert te saboteren. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In een reeks van onmogelijke missies, waarin verbluffende speciale effecten een hoofdrol opeisen, moet het gezelschap het syndicaat zien te stoppen.

De spannende actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en als kijker hoef je jezelf niet te vervelen. Het ene moment zien we hoe Hunt en Benji tijdens de opera in Wenen een aanslag op de kanselier van Oostenrijk proberen te verijdelen terwijl we in het volgende moment worden getrakteerd op een spectaculaire achtervolging door de straten van Marokko. Het zijn slechts enkele locaties die ik wil prijsgeven, maar neem het van mij aan dat Mission: Impossible – Rogue Nation meer van dit soort momenten bevat.

Gelukkig gaat het niet ten koste van het verhaal dat onderhoudend genoeg is en ook prima is uitgewerkt. En zowel Tom Cruise als Simon Pegg en Ving Rhames spelen hun rollen weer uitstekend. Ook Jeremy Renner doet het weer prima als Hunt’s teamgenoot Brandt hoewel hij zich deze keer iets meer op de achtergrond begeeft. Voor Alec Baldwin is er een leuke bijrol weggelegd als de ietwat chagrijnige CIA-directeur Hunley terwijl Sean Harris uitstekend is gecast als het kopstuk van de criminele organisatie het syndicaat. Ook Rebecca Ferguson, die door Cruise persoonlijk werd geselecteerd nadat hij haar zag in de miniserie The White Queen, speelt de rol van de geheime en dodelijke agente Ilsa voortreffelijk.

Mission: Impossible – Rogue Nation is zoals ik eerder omschreef een uitstekend vervolg geworden dat ik persoonlijk vermakelijker vind dan Mission: Impossible – Ghost Protocol. Dat het team McQuarrie Cruise terugkeert voor het inmiddels aangekondigde zesde deel, klinkt voor mij als muziek in de oren. Maar we zullen er even op moeten wachten, want de film zal pas in 2017 in de bioscoop verschijnen. Tot die tijd moeten we ons vermaken met dit spectaculaire deel dat vanaf 16 december verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc.

Met dank aan Paramount Home Entertainment mocht ik de Blu-ray Disc van Mission: Impossible – Rogue Nation beoordelen en ik ben zeer te spreken over deze uitstekende release. Het beeld, dat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de disc staat, is haarscherp terwijl de soundtrack (beschikbaar in Dolby Atmos en compatible met Dolby TrueHD 7.1) uitstekend klinkt. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar door hoofdrolspeler Tom Cruise en regisseur Christopher McQuarrie, maar ook uit een aantal interessante specials.

Daaronder ‘Lighting The Fuse’ waarin men vertelt over het ontstaan van Mission: Impossible – Rogue Nation, ‘Cruise Control’ waarin Tom Cruise tekst en uitleg geeft over de franchise die inmiddels 20 jaar bestaat, ‘Heroes…’ waarin men vertelt over het IMF team uit de film en wat het rol van het team is in het verhaal, ‘Cruise Altitude’ waarin men tekst en uitleg geeft over het tot stand brengen van de spectaculaire openingsscène, ‘Mission: Immersible’ waarin men tekst en uitleg geeft over de spectaculaire onder water-scène, ‘Sand Theft Auto’ waarin men vertelt over de stunts met de auto’s en motoren in Mission: Impossible – Rogue Nation en in de special ‘The Mission Continue’ komen acteurs, actrices en crewmembers aan het woord over de succesvolle franchise.

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Mission: Impossible – Rogue Nation (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Wel erg laat, zie nu pas dat ik hier niet op gereageerd had. Maar beter laat dan nooit. Op de een of andere manier vond ik de setpieces in deze film helemaal niet spannend. Dat onderwater gedeelte voelde niet echt aan, dat vliegtuig was grappig maar voor de film onbelangrijk en de motor achtervolging goed geschoten, maar niet vernieuwend.