Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011) recensie

Mission: Impossible - Ghost ProtocolDe organisatie waar Ethan Hunt (Tom Cruise) en zijn teamleden werkzaam voor zijn opereert al jaren in stilte in Rusland waar op een dag het bombardement van het Kremlin voor opschudding zorgt. De Russische overheid opent de jacht op Hunt en zijn team als zij hen verdenken van deze terroristische aanslag. De geheime agent hoeft niet te rekenen op de steun van zijn organisatie die na deze zware beschuldigingen zijn speciale eenheid op non-actief zet. Voor Ethan en zijn collega’s is dat reden genoeg om hun onschuld te bewijzen en hun naam te zuiveren.

Het publiek maakte ruim 15 jaar geleden voor het eerst kennis met de charmante spion Ethan Hunt en zijn team van specialisten die in de eerste Mission: Impossible te maken kreeg met de corruptie binnen hun eigen organisatie. Het wordt in sommige close-ups pijnlijk duidelijk dat hoofdrolspeler Tom Cruise een aantal jaartjes ouder is geworden, maar in de rol van de actieheld slaagt hij er nog steeds in om het publiek te overtuigen van zijn kunnen. In alweer het vierde deel van de franchise heeft hij de beschikking over een arsenaal aan vernuftige gadgets waarmee hij de strijd aangaat met een Zweedse extremist die een nucleaire oorlog tussen de VS en Rusland wil ontketenen. Ethan Hunt lijkt wel een beetje op James Bond hoewel het er bij de leider van IMF een stuk ruiger aan toe gaat.

Het is een leuk feitje dat de films in deze reeks telkens door andere regisseurs zijn geregisseerd. Na Brian De Palma, John Woo en J.J. Abrams, is het nu de taak aan debutant Brad Bird om het filmproject in goede banen te leiden. Het is de eerste live-action film voor Bird die eerder de vermakelijke animatiefilms The Incredibles en Ratatouille regisseerde. En het resultaat is uitstekend te noemen. Hij weet een goede balans tussen spektakel, actie en humor te vinden die Mission: Impossible – Ghost Protocol een hele veelzijdige en luchtige film maakt.

Tom Cruise speelt de hoofdrol in dit spektakelstuk en hij wordt in zijn strijd tegen het terrorisme bijgestaan door de rijzende ster Jeremy Renner, de charmante Paula Patton en de hilarische Simon Pegg. Voor de rol van de schurk wist de studio de Zweedse topacteur Michael Nyqvist te strikken die de afgelopen jaren naamsbekendheid verwierf met zijn hoofdrol in de ijzersterke Millennium-trilogie. De rolverdeling is overduidelijk. De film wordt grotendeels gedragen door Cruise, maar de prestaties van zijn tegenspelers zijn eveneens van waarde. Vooral de Britse komiek Simon Pegg verdient een dikke pluim voor zijn vertolking van geheime agent Benji die voor de nodige humor en luchtigheid zorgt.

Mission: Impossible – Ghost Protocol is niet een hele ingewikkelde film. Het verhaal is eenvoudig en ietwat voorspelbaar, maar de actie en spanning is waar het om draait bij Mission: Impossible. Naar mijn mening ontbreekt de spanning op sommige momenten, maar de actiescènes zijn om van te smullen. De stunts die worden uitgehaald, de tientallen vuistgevechten die de film rijk is en de verbluffende computereffecten zijn allen top notch. In dat opzicht leent de creatie van Bird zich uitstekend voor de IMAX ervaring die het plezier en de beleving op alle fronten versterkt.

Het “debuut” van Brad Bird scoort een dikke voldoende op het rapport en is naar mijn mening een waardige aanvulling op de franchise. Maar ik vind het vierde deel zijn voorganger uit 2006 niet overtreffen. Ik mis op sommige momenten de spanning en ik ben ook van mening dat de film iets te vaak in herhaling valt. Dan is een speelduur van ruim 130 minuten simpelweg te lang en ik verlies dan ook de interesse op een gegeven moment. Gelukkig is er genoeg te beleven om Mission: Impossible – Ghost Protocol te bestempelen als een topper in het genre, maar deze minpuntjes zorgen er wel voor dat deze film niet in mijn persoonlijke top 10 van beste films uit 2011 komt te staan.