Mission: Impossible III

Mission: Impossible III (2006) recensie

Na het ietwat teleurstellende Mission: Impossible II trokken de filmproducenten alles uit de kast om het vervolg Mission: Impossible III wel te laten slagen. Ruim 6 jaar na de release van de door John Woo geregisseerde spektakelfilm is het J.J. Abrams die in de regiestoel kruipt en een Mission: Impossible-film moest creëren die beter aansluit bij het vermakelijke eerste deel van filmmaker Brian De Palma. En daar is de Star Trek-regisseur ook in geslaagd! Met een goede balans tussen de uitwerking van het verhaal en de bombastische actiescènes weet hij de kijker van het begin tot het einde te vermaken.

Producent en hoofdrolspeler Tom Cruise keert in het derde deel terug als de IMF-agent Ethan Hunt die inmiddels lesgeeft en niet langer meer in het veld operationeel is. Maar zijn expertise is hard nodig als er een nieuwe schurk ten tonele verschijnt die erin slaagt om uit de handen van de autoriteiten te blijven. De gevaarlijke en ingenieuze Owen Davian (Philip Seymour Hoffman) is een wapenhandelaar die al langer het doelwit is van de Amerikaanse overheid, maar het lukt hem tot op heden om ongestoord zijn gang te gaan. Daar moet Hunt en zijn team een stokje voor steken.

Daarbij krijgt hij hulp van techneut Benji die gespeeld wordt door de Engelse komiek Simon Pegg. Pegg komt uitstekend tot zijn recht in een film als deze en hij zorgt zo nu en dan voor komische fragmenten. Ok Ving Rhames keert terug als de geniale hacker Luther terwijl Maggie Q en Jonathan Rhys Meyers ook het team van Hunt versterken als agenten Gormley en Lei. Het acteerwerk van deze acteurs is prima te noemen.

Tom Cruise is weer helemaal in zijn nopjes en heeft overduidelijk plezier in het spelen van de rol van de IMF-agent. En er is ook meer ruimte om de uiteenlopende personages meer uit te diepen en dat komt het verloop van het verhaal ten goede. Zo is er deze keer meer aandacht voor Hunt’s privéleven en zijn plannen om te gaan trouwen met de aantrekkelijke Julia. Deze rol wordt prima ingevuld door Michelle Monaghan die ook in de slotfase het even aan de stok krijgt met het maniakale personage dat Philip Seymour Hoffman uitstekend heeft gespeeld.

Abrams laat het dan ook niet achterwege om de kijker een aantal spectaculaire scènes voor te schotelen die helemaal in lijn liggen met de kwaliteit waar de eerste Mission: Impossible voor staat. De regisseur weet dus het tij te doen keren en hij zorgt ervoor dat de ietwat nare nasmaak van het tweede deel wordt weggespoeld. Daarnaast is er deze ook meer ruimte voor humor waar Simon Pegg een groot aandeel in heeft en dat zorgt voor fijne rustmomenten. Mission: Impossible III is dus een waardige opvolger waarin de balans tussen de actie, spanning en humor op orde is en die de franchise weer terugbrengt op het niveau waar het hoort.

6 gedachten over “Mission: Impossible III (2006) recensie

1. Deel 2 viel inderdaad tegen, maar heb erg genoten van deze derde film met zoals je zegt een aantal spectaculaire momenten en Philip Seymour Hoffman is simpelweg fenomenaal in deze film.