Minority Report (2002) recensie

Het is het jaar 2054. Door de introductie van Pre-Crime (een organisatie die met behulp van de zogenaamde Pre-Cogs de toekomst kan zien) is het aantal moorden in Washington flink afgenomen. De agenten van deze organisatie arresteren de daders voordat zij de moord plegen. Het systeem werkt, maar de sceptische afgevaardigde van het ministerie van justitie Danny Witwer (Colin Farrell) is bang dat er onschuldige mensen zijn opgepakt. Terwijl hij driftig op zoek gaat naar tekortkomingen van Pre-Crime, slaat hoofdagent John Anderton (Tom Cruise) op de vlucht als hij door de Pre-Cogs wordt aangewezen als een toekomstige moordenaar.

In de door Steven Spielberg geregisseerde actie/sci-fi speelt Tom Cruise op uitstekende wijze de rol van Pre-Crime hoofdagent John Anderton die op de vlucht slaat nadat hij is geïdentificeerd als een toekomstige moordenaar. In een futuristische setting zien hoe het personage dat de Hollywoodster vertolkt alle gevaren van de stad trotseert om uit handen van de autoriteiten te blijven. Het is een spannend en spectaculair verhaal dat door Philip K. Dick ooit als vervolg op Total Recall werd geschreven, maar door de scenarioschrijvers werd aangepast om een losstaande film te kunnen creëren.

Je kunt wel aan Spielberg overlaten om het publiek een visueel spektakel voor te schotelen. De wereld waarin Minority Report zich afspeelt is er één met subtiele details over een mogelijke toekomst. Futuristische wagens die anno 2013 al verdacht veel op de modellen lijken die we tegenwoordig in het straatbeeld aantreffen, maar ook draadloze koptelefoons en interactieve kranten zijn innovatieve en realistische gadgets. De filmmaker overspoelt de kijker met overtuigende computeranimaties om van te smullen terwijl het beeld een soort blauwe gloed bevat die naar mijn mening het futuristische sfeertje dat de film bevat iets meer kracht bijzet.

Minority Report is een heerlijke film om naar te kijken. Dat is vooral te danken aan het onderhoudende verhaal vol met spanning en sensatie, maar ook de indrukwekkende speciale effecten zorgen voor enorm veel kijkplezier. Daarnaast is het acteerwerk dik in orde. Tom Cruise overtuigt in de rol van de vluchtende agent Anderton, maar ook Colin Farrell doet het uitstekend in de rol van diens tegenstander Danny Witwer. Dat de film een wereldwijd kassucces werd is dan ook niet zo vreemd en naar mijn mening is deze futuristische actiefilm een topper in het genre die meer dan de moeite waard is om te gaan zien. Natuurlijk bestaat er een kans dat je deze film al hebt gezien, maar dat is geen probleem. De creatie van Spielberg kun je gerust meerdere keren kijken.

Score: 9,0

Minority Report

Volg Filmliefhebber.com op social media