Metallica Through The Never

Metallica Through The Never (2013) recensie

Of je houdt ervan of je vind het afschuwelijk. De muziek van de hardrockband Metallica is niet voor iedereens oren geschikt. Maar de band die al sinds het begin van de jaren tachtig actief is, kent enorm veel fans over de hele wereld. En deze fans worden nu vermaakt met de film Metallica Through The Never die een bizarre mix van fictie en een live concertregistratie is. De hoofdrol is toebedeeld aan de jonge acteur Dane DeHaan die een sterke rol speelde in de thriller Chronicle en nu in de huid kruipt van de dappere roadie Trip.

Het concept van de door Nimród Antal geregisseerde prent is uniek. Terwijl Trip aankomt bij de arena waar de band later die avond optreed, zien we leadzanger James Hetfield aankomen in zijn indrukwekkende Hot Rod. Duizenden fans vullen de zaal en het kenmerkende podium verwelkomt de bandleden. Terwijl Metallica het publiek opzweept met hun krachtige rocknummers, krijgt Trip een kaart in zijn handen gedrukt. Zijn opdracht is simpel. In de stad ligt een pakketje dat hij moet ophalen, maar tijdens zijn zoektocht moet hij de woeste stad, waar het gevaar continu op de loer ligt, trotseren. Fanatieke opstandelingen hebben de stad bezet en de gemoederen tussen deze groep en de autoriteiten lopen hoog op.

Zijn missie gaat dan ook niet zonder slag of stoot en hij komt flink gehavend op zijn bestemming aan. Ondertussen laat de band hun bekende nummers horen. Nothing Else Matters, Enter Sandman, Master of Puppets en het indrukwekkende nummer One ontbreken niet in de line-up. De show is fenomenaal en geheel in Metallica-stijl. Bewegende onderdelen op het podium, lasers en vuur maken het feest voor de liefhebber compleet terwijl er ook shots van het uitbundige publiek worden getoond. Het is een weergaloos spektakel dat van het begin tot het einde vermaakt.

Als liefhebber van de muziek was ik enorm nieuwsgierig naar deze eigenaardige concertregistratie. Het is een uniek concept dat nog nooit eerder op deze wijze in beeld werd gebracht. Het is bijzonder om te zien dat de filmmaker het verhaal over Trip’s missie zonder enig dialoog en met alleen de begeleidende muziek van de band op het publiek weet over te brengen. Maar de nummers die klinken vinden een perfecte aansluiting op de gebeurtenissen in de zaal en in de stad en op die manier wordt het verhaal toch enigszins verteld. Voor mij persoonlijk was de concertregistratie voldoende geweest, maar het verhaal dat zich in de gewelddadige wereld afspeelt maakt de film een stukje mysterieuzer. En dat past dan ook naar mijn mening perfect bij het fenomeen Metallica.

0 thoughts to “Metallica Through The Never (2013) recensie”

1. Ik noem mezelf geen fan van Metallica, maar kan sommige nummers van ze wel waarderen. Is deze film ook boeiend voor niet Metallica fans? Het concept klinkt interessant, maar heb zo m’n bedenkingen.

1. Ik denk het wel, omdat het toch de bekendste nummers zijn die zij spelen en wat je zegt, het is wel een boeiend concept. Naar mijn mening zeker de moeite waard om een kans te geven. 🙂