Men in Black

Men In Black (1997) recensie

Men in Black is één van de leukste komedies uit de jaren negentig als je het mij vraagt. De Sci-Fi/Komedie van Barry Sonnenfeld, die ook verantwoordelijk is voor de zwarte komedie The Addams Family en het vervolg daarop, is een enorme leuke prent die van het begin tot het einde vermaakt. De hoofdrollen zijn voor Will Smith en Tommy Lee Jones die de handen ineen slaan en het opnemen tegen het gespuis van het universum.

Ten tijde van de release in 1997 was alles wat dan ook maar iets te maken had met leven buiten onze planeet een hot topic. De televisieserie The X Files waarin FBI-agenten Mulder en Scully op jacht gaan naar buitenaards wezens en de kaskraker Independence Day van Roland Emmerich waarin een ras van vijandige buitenaardse wezens de wereldsteden opblazen, zorgden voor een enorm succes van het Sci-Fi genre. Ook Discovery Channel besteedde veel aandacht aan buitenaards leven, complotten van regeringen om dit verborgen te houden en de geheime organisatie van mannen in zwarte pakken die de mensheid beschermde tegen het buitenaardse gevaar.

Dat laatste is ook precies wat K (Tommy Lee Jones) en J (Will Smith) doen in de Sci-Fi/Komedie Men in Black. Zij zijn onderdeel van een geheime organisatie, beter bekend als de Men in Black, die buitenaards leven op Aarde monitort, maar ook de mensheid beschermt tegen het dreigende gevaar dat continu aanwezig is. Wanneer een reusachtige buitenaardse kakkerlak naar Manhattan komt om de wereldbevolking te onderwerpen, worden J en K ingeschakeld om dit gevaarlijke wezen tot een halt toe te roepen.

De chemie tussen de twee acteurs is overduidelijk aanwezig en dat komt ook goed binnen bij het publiek. Het acteerwerk is goed en er is genoeg ruimte voor humor. Vooral Smith’s onnozele gelaatsuitdrukkingen en zijn gevatte opmerkingen zorgen vaak voor meer dan een vette glimlach op het gezicht terwijl ook Jones’ droge humor ook niet onopgemerkt blijft. Tussen het lachen door kunnen we genieten van genoeg actie en mooie special effects. Vooral de computeranimaties (zeker voor die tijd) zijn mooi uitgewerkt. Door het rappe tempo en de luchtige sfeer kijkt de film lekker weg en is er geen ruimte om je te vervelen. Dat is ook dan ook precies de reden waarom ik deze prent zo geweldig vind.