Men in Black III (2012) recensie

Men in Black IIIMIB-agenten J (Will Smith) en K (Tommy Lee Jones) worden ingeschakeld om het gevaarlijke buitenaardse wezen Boris The Beast (Jemaine Clement) tot een halt toe te roepen als deze uit een maximaal beveiligde gevangenis weet te ontsnappen. Maar al gauw blijkt dat het voortvluchtige monster in het bezit is van een apparaat waarmee hij kan tijdreizen. Hij reist terug in de tijd om de jonge K (Josh Brolin) te vermoorden en op die wijze de geschiedenis te veranderen. Agent J achtervolgt hem naar 1969 waar de MIB-agent moet samenwerken met de jonge K om de snode plannetjes van Boris The Beast in de kiem te smoren.

Will Smith is een enorme fan van het sciencefiction-genre en daarom is het niet zo vreemd dat de acteur in een aantal sciencefictionfilms zijn opwachting maakte. In 1996 speelde hij de rol van de arrogante straaljagerpiloot Steven Hiller in de spektakelfilm Independence Day waarin hij het opneemt tegen vijandige bezoekers van een andere planeet. Een jaar na deze kaskraker gaat de 43-jarige acteur opnieuw de strijd aan met buitenaardse wezens in Men in Black, een leuke mix van komedie en Sci-Fi van regisseur Barry Sonnenfeld. Het succes van deze film zorgde voor een vervolg in 2002, maar ondanks het succes van de franchise verdwenen de plannen om een derde deel te produceren in de ijskast. Maar na lange onderhandelingen en overwegingen besloot men om toch het derde deel te maken en dat tot groot genoegen van de fans. De Fresh Prince of Bel-Air-ster trekt na ruim 14 jaar opnieuw het zwarte kostuum aan om als MIB-agent J gevaarlijke en vijandige buitenaardse gedrochten in de kraag te vatten.

Evenals in de voorgaande delen vormen de komische Will Smith en routinier Tommy Lee Jones het duo J en K dat ruim 14 jaar na de eerste confrontatie met het buitenaards gespuis het opnieuw opneemt tegen afgrijselijke en bijzondere wezens van een andere planeet. Het is goed om te zien dat er nog steeds een chemie is tussen de twee acteurs. Will Smith vertolkt opnieuw de gladde en komische MIB-agent J terwijl zijn tegenspeler voor de derde keer de rol van de norse veteraan voor zijn rekening neemt. Maar het aandeel van de 65-jarige acteur is iets gekrompen, omdat nieuwkomer Josh Brolin een belangrijke hoofdrol als de jonge K opeist.

Brolin neemt op uitstekende wijze de karakteristieken van zijn oudere versie over. Als agent J in de jaren zestig belandt opent hij samen met de jongere variant van zijn trouwe partner de jacht op tegenstander Boris The Beast (een goede rol van Jemaine Clement die tot onherkenbaar is geschminkt). Het is goed om te zien dat het succes van de franchise niet afhankelijk is van de samenwerking tussen de oude bekende, want ook het samenspel van Will Smith en Josh Brolin zorgt voor hilarische fragmenten. De grote afwezigen in Men in Black III zijn Rip Torn, die zijn rol als leider van de MIB-agentschap heeft moeten afstaan aan Emma Thompson, en de pratende mopshond Frank. Echter wordt er nog wel naar het komische karakter verwezen door middel van een aantal posters en billboards die overduidelijk en met enige regelmaat in beeld komen (let hierbij vooral op de scène die zich afspeelt in het appartement van agent J).

Het verhaal speelt zich af in het verleden en dat geeft de regisseur enorm veel mogelijkheden. Sonnenfeld greep de kans aan om de MIB-wereld in de jaren zestig aan het publiek te tonen. Gedateerde kostuums, een alternatief straatbeeld en buitenaardse wezens in sixties look ontbreken niet. Een ander groot pluspunt van de komische sciencefictionfilm zijn de verbluffende special en visual effects. De techniek is er in 14 jaar sterk op vooruit gegaan en dat zien we overduidelijk terug in het derde deel. De computeranimaties ogen realistischer terwijl de special effects vele malen beter zijn. De toegepaste 3D-techniek biedt sporadisch meerwaarde, maar helaas is het slot van de trilogie eveneens het slachtoffer geworden van de heersende hype rondom de nieuwe technologie.

Men in Black III evenaart het niveau van zijn voorgangers en ik vind dat een knappe prestatie van hetzelfde team dat ruim 14 jaar geleden het publiek voor het eerst kennis liet maken met de eigenaardige wereld van deze succesvolle franchise. Grote pluspunten zijn de mooie effecten, een scala aan bijzondere wapens en buitenaardse wezens, de aanwezigheid van de originele castleden en de sterke grappen die opnieuw voor enorm veel plezier zorgen. Een minpuntje is de toegepaste 3D-techniek die meer irritatie dan genot oplevert.

0 thoughts to “Men in Black III (2012) recensie”