Masters of the Universe

Masters of the Universe (1987) recensie

Ken je dat gevoel dat je weleens terugdenkt aan die tijd dat je als klein jongetje of meisje op het nabijgelegen speelplein de avonturen van je favoriete personage uit de tekenfilms die je keek met je vriendjes en vriendinnetjes naspeelde? Ik wel! Ik herinner mij nog als de dag van gisteren dat ik een enorme fan was van He-Man and the Masters of the Universe. Een animatieserie die werd ontwikkeld om de verkopen van de gelijknamige speelgoedlijn te stimuleren. En de serie werd zo immens populair dat men in 1987 besloot om er ook een live-action film over te maken.

Ik heb goede herinneringen aan zowel de serie, de action figures als aan de film. Daarom was ik ook zo blij als een kind toen ik onlangs de live-action film Masters of the Universe van regisseur Gary Goddard aan mijn filmcollectie kon toevoegen. In deze mix van sciencefiction, fantasy en avontuur speelt Dolph Lundgren de rol als het titelpersonage dat het ook in dit avontuur moet opnemen tegen zijn aartsvijand Skeletor. Aan Frank Langella de eer om in de huid te kruipen van het maniakale personage dat de macht over kasteel Greyskull wil grijpen.

Maar de strijd wordt niet in de nabije toekomst (of het verleden) uitgevochten, maar op de dag van vandaag. Een magisch artefact opent de poorten tussen de wereld van He-Man en die van de mensheid. Samen met twee jonge studenten Kevin (Robert Duncan McNeill) en Julie (Courteney Cox) gaan He-Man en zijn volgelingen de strijd aan met Skeletor en zijn gevaarlijke sluipmoordenaars. Het gevolg is dat de Aarde het strijdperk wordt van de machtige bezoekers. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en er werden kosten noch moeite gespaard om het publiek te bombarderen met special effects.

Het is dan ook jammer dat Masters of the Universe op dat vlak flink tekort schiet, want de effecten zijn voor hedendaagse begrippen eerder lachwekkend dan overtuigend te noemen. Datzelfde geldt voor het zeer slechte acteerwerk. Zelfs het overdreven acteerwerk op het gemiddelde teleshopping kanaal is nog overtuigender te noemen. En dan is het plezier helaas van korte duur. Tuurlijk is het een leuk weerzien met het personage waar ik ooit een fan van was en waar ik goede herinneringen aan over heb gehouden. De herinneringen aan deze film zijn dan ook leuker dan de film zelf.

[usr 1.0 size=20]

8 gedachten over “Masters of the Universe (1987) recensie

1. Zelf was ik destijds ook fan van He-Man en had ik diverse actiefiguren ervan…de film heb ik echter nooit gezien. Ik weet trouwens wel dat er een documentaire gemaakt werd over het speelgoed, maar weet niet waarom die nog steeds niet uit is. Ik ga daar eens achteraan, want ik had destijds contact met iemand die daarbij betrokken was…

1. Heb maar een mailtje naar ´m gestuurd. De documentaire heet Toy Masters en er is een trailer van beschikbaar. Volgens IMDB zou het dit jaar uit moeten komen, maar volgens mij zou dat origineel in 2012 zijn. Dus beter om het maar even na te vragen. Laat je wel weten als ik meer info heb!