Man on a Ledge (2012) recensie

Man on a LedgeEx-politieagent Nick Cassidy (Sam Worthington), die veroordeeld is tot 25 jaar gevangenisstraf, weet tijdens zijn verlof te ontsnappen. Een paar weken later verschijnt hij bij een hotel waar hij een kamer huurt en een luxe ontbijt neemt. Alvorens hij op de richel van de twintigste verdieping van het hotel klimt, schrijft hij een afscheidsbriefje. Terwijl de New Yorkers op straat getuige zijn van Nick’s zelfmoordpoging, probeert agente Lydia Mercer (Elizabeth Banks) tot hem door te dringen en hem te overtuigen van het feit dat zelfmoord niet de oplossing is. Terwijl Nick vastberaden is om deze dag op de richel door te brengen, komt zij tot de ontdekking dat zijn stunt niets meer is dan een ingenieuze afleidingsmanoeuvre die de grootste diamantroof in de Amerikaanse geschiedenis moet verbergen.

De debuutfilm van Asger Leth is een zeer onderhoudende actie/thriller die een uniek concept bevat. De film speelt zich grotendeels af op de richel van een hotelgebouw waar hoofdrolspeler Sam Worthington als de veroordeelde ex-agent Nick Cassidy doet geloven dat hij op ieder moment kan springen. Honderden New Yorkers wachten in spanning af op wat er komen gaat terwijl agente Lydia Mercer, een sterke rol van Elizabeth Banks, er alles aan doet om dit te voorkomen. Als toeschouwer voel je de adrenaline door je lijf gieren hoewel het al snel duidelijk wordt dat Nick absoluut niet in de intentie heeft om uit het leven te stappen.

Maar de gebeurtenissen die zich rondom de vermeende zelfmoordpoging afspelen zijn even spannend en interessant. Jamie Bell vertolkt op uitstekende wijze de rol van Nick’s broertje Joey die samen met zijn vriendinnetje Angie, een rol die voortreffelijk wordt gespeeld door de beeldschone actrice Genesis Rodriguez, de diamantroof uitvoert. De doordachte roof komt uitgebreid aan bod en de constante dreiging dat zij tegen de lamp lopen of op het laatste nippertje een beveiligingssysteem uitschakelen zorgen voor zenuwslopende minuten. Maar het blijft wel een feit dat het een aaneenschakeling van toevalligheden is dat het realisme van het verhaal allesbehalve ten goede komt.

In de slotfase komt actieheld Sam Worthington toch nog even in actie als hij de confrontatie opzoekt met juweliershandelaar David Englander. Routinier Ed Harris is geknipt voor deze rol en hij speelt deze dan ook vol verve. Man On A Ledge bevat dus genoeg kwaliteiten om te slagen en de minpuntjes – die ik graag voor lief neemt – zijn slechts op een hand te tellen. De film bevat een goed verhaal, een sterke cast en genoeg actie en spanning om het publiek gedurende 100 minuten op het puntje van hun stoel te houden. Ik ben enorm enthousiast over deze topper die je naar mijn mening absoluut niet mag missen!