Man of Steel

Man of Steel (2013) recensie

De grote wens van menig Superman-liefhebber ging in vervulling toen eenmaal bekend werd dat regisseur Zack Snyder en producent Christopher Nolan zich verbonden aan het project Man of Steel, de reboot van een franchise die al sinds de jaren vijftig bestaat. In het 75ste levensjaar van het stripboekpersonage verschijnt de langverwachte spektakelfilm in de bioscopen en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Niet alleen om het feit dat Snyder al enkele successen boekten met kwalitatief goede actiefilms zoals Watchmen en 300, maar ook om het feit dat Christopher Nolan (de man die collega superheld Batman naar een compleet nieuw niveau tilde in The Dark Knight-trilogie) zich ging bemoeien met de nieuwste Superman film.

Het succes kon eigenlijk niet uitblijven, want de heren hebben inmiddels meerdere malen bewezen dat zij in staat zijn om puike films af te leveren. Om met een frisse start te beginnen werd Brandon Routh, die in 2006 nog in de huid kroop van de man met de rode cape in Superman Returns, vriendelijk bedankt voor zijn interesse om opnieuw de hoofdrol te spelen en de rijzende ster Henry Cavill werd aangetrokken om het drastisch aangepaste superheldenpak van de onverwoestbare man aan te trekken. Het acteerwerk van de Immortals-ster en zijn medespelers is goed te noemen hoewel Michael Shannon als de schurk niet genoeg overtuigd. Voor mij is dit één van de minpunten die jammer genoeg wel aanwezig zijn.

Het staat als een paal boven water dat de film een visueel spektakel is, maar ik ben wel kritisch op het feit dat de balans soms ver te zoeken is. De film begint spectaculair op Kal-El’s thuisplaneet Krypton, maar het daaropvolgende stuk is slaapverwekkend te noemen. Er gebeurd weinig en het spektakel is ver te zoeken. Maar in de zeer lange slotfase word je als kijker flink wakker geschud en volgen de sensationele scènes elkaar in rap tempo op. Het is soms niet te volgen en ook de 3D-effecten maken het een stuk lastiger om te zien wat er allemaal op het scherm gebeurd. Waar zijn de mooie slow-motion shots die Snyder zo graag in zijn werken gebruikt?! Naar mijn mening had dat de film een stuk aantrekkelijker gemaakt, maar helaas kiest de filmmaker deze keer voor een different approach. Toch zijn er genoeg goede momenten aanwezig die prima te volgen zijn en dan ook voor het nodige plezier zorgen. Dat maakt Man of Steel zeker de moeite waard om te gaan zien, maar een super film is het niet.