Mama (2013) recensie

MamaNa de mysterieuze verdwijning van zijn broer en zijn twee nichtjes is Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) vastbesloten om hen terug te vinden. Na jaren in onzekerheid te hebben geleefd komen de privédetectives die hij heeft ingehuurd hen op het spoor. De twee nichtjes verblijven in een slechte toestand in een primitieve hut in het bos. Lucas ontfermt zich over de twee meisjes en hij neemt hen in huis. Maar hij en zijn vriendin komen al snel tot de ontdekking dat de twee meisjes niet de enige nieuwe leden van het kersverse gezinnetje zijn.

Het horrorgenre is verpest met enorm veel kwalitatief slechte films. Ik kan het dan ook niet helpen dat ik enorm sceptisch ben als er een nieuwe film in dit genre wordt aangekondigd. Ook in het geval van Mama was ik niet gelijk enthousiast, maar dat filmmaker Guillermo Del Toro zijn naam aan deze film heeft verbonden gaf mij toch goede moed. De vraag is alleen of zijn invloed ook terug te zien is.

Dat Del Toro de onervaren regisseur Andrés Muschietti een aantal pointers heeft gegeven is terug te zien, maar Mama maakt niet alle hoge verwachtingen waar. De special effects zijn evenals de schrikmomenten enorm sterk, maar de film heeft een groot minpunt dat de kwaliteit niet ten goede komt. Het verhaal bevat namelijk enorm veel gaten en ook veel vragen blijven onbeantwoord. Het rammelt aan alle kanten en dat is dan toch een teleurstelling.

Maar de pluspunten zijn er ook en dat zijn de schrikmomenten de opbouwende spanning. Halverwege kakt de film wel iets in, maar het is een meer dan welkome pauze waarin je even op adem kunt komen en je kunt voorbereiden op het zenuwslopende slot dat volgt. Daarnaast is het overtuigende acteerwerk van de jonge meisjes Megan Charpentier en Isabelle Nélisse enorm goed. Mama is dus een film met gebreken, maar wel een die zeker de moeite waard is om een keertje te kijken.