Maleficent

Maleficent (2014) recensie

In 2010 bewees The Walt Disney Company dat oude sprookjes, die vaak de basis vormden voor weergaloze Disney Classics, ook uitstekend tot hun recht komen in familiefilms. Alice in Wonderland met Johnny Depp was de eerste speelfilm die als een soort live-action remake van de gelijknamige animatiefilm gezien mocht worden en ruim drie jaar later zet de filmstudio zijn zinnen op de live-action remake van Doornroosje. Maar in tegenstelling tot het origineel ligt in deze film de focus op Maleficent, één van de indrukwekkendste schurken in de geschiedenis van Disney.

Maleficent is de kwaadste niet als je deze film moet geloven. Zij is een fee uit het magische bos die verraden wordt door de mens en een ongekende haat en wraak kent jegens het Koninkrijk van haar voormalige geliefde Stefan. Als wraakactie spreekt zij een vloek uit over de pasgeboren prinses Aurora die volgens haar zeggen op haar zestiende verjaardag in een diepe slaap raakt als zij haar vinger prikt aan de spoel van een spinnenwiel. Alleen de kus van haar ware liefde, iets wat volgens de verbitterde Maleficent niet bestaat, kan haar doen ontwaken.

De vloek is voor eens en altijd en er is geen spreuk ter wereld die het lot van Aurora kan doen veranderen. Daarom besluit Koning Stefan om zijn dochter af te staan aan drie goede feeën die de opdracht krijgen om haar op te voeden en haar op de dag na haar zestiende verjaardag weer veilig naar huis terug te brengen. Tijdens haar verblijf bij de feeën groeit Aurora op tot een beeldschone jongedame terwijl Maleficent, als door zichzelf bekroonde Koningin van het bos, interesse toont in haar ontwikkelingen. Er ontstaat een hechte band tussen haar en Aurora en zij krijgt spijt van haar uitgesproken vloek. Echter is er geen spreuk ter wereld die haar lot kan doen veranderen tot grote spijt van de duistere fee.

Angelina Jolie is perfect gecast voor de titelrol en met mooie make-up effecten is zij omgetoverd tot een indrukwekkende personage terwijl District 9-acteur Sharlto Copley op uitstekende wijze de rol van de ietwat krankzinnige Koning Stefan vertolkt. Door de focus op Maleficent en haar relatie met Aurora ligt de druk voornamelijk op Jolie en haar jonge tegenspeelster Elle Fanning, die de rol van de prinses prima speelt. Daarnaast zorgen de verbluffende special effects en de mooie computergeanimeerde scènes voor enorm veel kijkplezier. Er is een goede balans tussen humor en spanning en dat maakt het regiedebuut van special effects-specialist Robert Stromberg een hele vermakelijke familiefilm die van het begin tot het einde boeit.