Magic Mike XXL

Magic Mike XXL (2015) DVD recensie

Channing Tatum, Joe Manganiello, Matt Bomer, Adam Rodriguez en Kevin Nash gaan opnieuw uit de kleren in Magic Mike XXL, het vervolg op de door Steven Soderbergh geregisseerde dramakomedie uit 2012. Filmmaker Gregory Jacobs nam het stokje van de Ocean’s Eleven regisseur over en dat was geen groot succes. Na de release werd Magic Mike XXL al snel bestempeld als een matig vervolg dat niet in de buurt komt van het eerste deel. Maar ik kon het mij haast niet voorstellen, omdat ik mij echt wel vermaakt heb met Magic Mike. En daarom wilde ik graag met eigen ogen zien of het vervolg inderdaad zo teleurstellend is.

Het verhaal speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen in Magic Mike af. Stripper Mike (Channing Tatum) heeft inmiddels een eigen meubelbedrijf, maar in de openingsscène wordt al snel duidelijk dat hij het optreden mist. De eerste indrukwekkende danspasjes van de acteur zijn een feit en ik zie in mijn linkerooghoek op het gezicht van mijn vriendin een glimlach van oor tot oor verschijnen. Al snel besluit Mike om zich weer aan te sluiten bij zijn dansgroep Kings of Tampa die nog één keer willen knallen met een spectaculaire show in Myrtle Beach.

Magic Mike XXL kun je wellicht ook zien als een komische roadmovie waarin de heren continu kibbelen, moves en kennis met elkaar delen en tijdens een aantal geplande en ongeplande tussenstops oude banden aanhalen en nieuwe vrienden maken. Nadat MC Tobias, een rol die opnieuw leuk wordt ingevuld door stand-up comedian Gabriel Iglesias, uitvalt, moeten de heren al hun charmes in de strijd gooien om de beroemde MC Rome (Jada Pinkett Smith) te strikken. En als dat lukt, kan het gezelschap richting Myrtle Beach om het publiek aldaar een onvergetelijke avond te bezorgen.

Het is jammer dat Magic Mike XXL een goede opbouw mist, maar ook een logisch verhaal. Ik was regelmatig de draad kwijt, maar dat had er misschien ook mee te maken dat de film simpelweg niet onderhoudend genoeg is. Het acteerwerk is dan van een gemiddelde kwaliteit en de makers richten zich deze keer vooral op het produceren van zoveel mogelijk scènes waarin de mannen uit de kleren gaan. Dat zorgt soms wel voor grappige momenten, zoals het moment waarop Big Dick Richie (Joe Manganiello) een uitdaging aangaat en hij spontaan begint te strippen in een plaatselijke supermarkt. Toch kan ik mij heel goed voorstellen dat de kijker eigenlijk zit te wachten op de big finale en wees gerust, die komt er uiteindelijk ook!

Na ongeveer anderhalf uur komt Magic Mike XXL eindelijk los. Ik had verwacht dat de XXL voor nog meer spektakel stond, maar men bewaart dit voor een bijna half uur durend slot waarin de heren zich van hun beste kant laten zien. En natuurlijk heeft Mike weer zijn oog laten vallen op een beeldschone dame die dan ook in deze lange slotscène op het podium wordt getrokken. Maar wie deze Zoe (Amber Heard) is en waarom zij continu opduikt tijdens de roadtrip van de strippers, is mij nog steeds een groot raadsel. Ook de chemie tussen haar en Tatum ontbreekt volledig naar mijn mening. Oké, dat is jammer, maar verder niet storend te noemen. Ik werd dan wel weer gelukkig van de aanwezigheid van Andie MacDowell, die de rol van de hitsige Nancy leuk invult en ook van Elizabeth Banks die in de slotfase nog even haar gezicht laat zien als Paris, de hostess van het evenement waar de heren optreden.

Het lukt Jacobs helaas niet om het niveau van Magic Mike te evenaren. De grote afwezige is Matthew McConaughey als stripper en teamleider Dallas en dat is naar mijn mening een groot gemis. Channing Tatum moet dan deze rol naar zich toe trekken, maar hij doet dit naar mijn mening niet goed genoeg. En als het verhaal dan ook niet onderhoudend genoeg is, valt er niets anders te concluderen dan dat de film teleurstelt. Ondanks dat er wel een paar komische momenten aanwezig zijn. Desalniettemin worden de dames en liefhebbers van charmante strippende kerels op hun wenken bediend, want er zijn nauwelijks scènes aanwezig waarin de heren niet met een ontbloot lichaamsdeel in beeld verschijnen. Ook op de DVD van Magic Mike XXL valt weinig aan te merken. De beeldkwaliteit is goed te noemen terwijl de Dolby Digital 5.1 soundtrack uitstekend klinkt! En in de special The Movies of Magic Mike XXL krijgt de kijker nog meer te zien van de heren en hun spectaculaire danspasjes.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie exemplaar.

2 gedachten over “Magic Mike XXL (2015) DVD recensie