Maggie

Maggie (2015) recensie

De Nederlanders en Belgen hebben er even op moeten wachten, want Maggie draait al sinds mei in de Amerikaanse bioscopen. Maar de film is nu ook eindelijk in ons land aangekomen, weliswaar als directe DVD en Blu-ray Disc release. Toen ik voor het eerst de teaser zag dacht ik bij mezelf wow! Een zombiefilm met Arnold Schwarzenegger! Hoe cool is dat! Maar Schwarzenegger staat ook synoniem voor actie, spanning en sensatie. Dus ik dacht echt dat dit een film zou worden waarin de zombies door de Governator vakkundig om zeep worden geholpen, de bloedspetters en ledematen in het rond zouden vliegen en foute oneliners regelmatig te horen zouden zijn. Maar Maggie is niet de film geworden die ik had verwacht. In tegendeel!

Maggie is een drama/horror van de debuterende regisseur Henry Hobson waarin The Terminator-ster de rol van Wade Vogel speelt. In een post-apocalyptische wereld, waarin de mensheid grotendeels het slachtoffer is geworden van een fataal virus, heeft hij zich samen met zijn vrouw Caroline (Joely Richardson) en geïnfecteerde dochter Maggie (Abigail Breslin) in een afgelegen boerderij verschanst waar hij wacht op het moment dat zijn dochter als gevolg van haar infectie transformeert in een bloeddorstig wezen.

Intussen probeert het gezin normaal te functioneren. Wade knutselt regelmatig aan zijn truck terwijl Caroline met veel moeite iedere avond het eten op tafel zet. Er wordt gelachen en gehuild terwijl Maggie ook op stap gaat met haar vrienden. Maar naarmate de weken verstrijken wordt Maggie in de gaten gehouden door de lokale autoriteiten. Het is aan hen de taak om de geïnfecteerde die op het punt van transformatie zijn belandt in te rekenen en onder te brengen in de daarvoor speciaal ingerichte kampen. Maar Wade, die er alles aan doet om de verslechterde toestand van zijn dochter te verbergen, staat het niet toe dat men de tiener meeneemt.

Geen spanning en geen sensatie. Het verhaal focust zich vooral op de vader en dochter relatie, het onvermijdelijke naderende einde en de bizarre levensomstandigheden van het gezin. Er komen nauwelijks zombies in beeld en het gezin belandt nooit in een uitzichtloze situatie. Het acteerwerk is dan nog wel op orde, want het lukt Schwarzenegger prima om een gevoelig personage neer te zetten. Ook Breslin, die ik nog ken als het kleine meisje uit Signs, doet het goed als Maggie. En de filmmakers verdienen een compliment voor de zeer overtuigende make-up effecten. Maar voor mij persoonlijk is het niet genoeg om deze te bestempelen als een goede film. Ik had het toch veel leuker gevonden als ik Schwarzenegger had gezien als een badass zombiekiller met een arsenaal aan wapens die ook zo nu en dan een foute cacthphrase, zoals “Get to the chopper!”, uit zijn mouw schudt.

4 gedachten over “Maggie (2015) recensie