Mad Max (1979) recensie

Mad MaxBinnenkort draait Mad Max: Fury Road in de bioscoop en ik ken Mad Max wel van naam. Desalniettemin had ik nog nooit eerder een Mad Max-film gezien. En toen ik laatst bij de Media Markt was zag ik een mooie speciale uitvoering van de originele trilogie op Blu-ray Disc staan. Ik vond het een mooi moment om de portemonnee te trekken en deze mee naar huis te nemen, want voordat ik volgende week naar de bioscoop vertrek wil ik natuurlijk wel weten hoe Mad Max is ontstaan.

De destijds onbekende Mel Gibson kruipt in de huid van Max, een agent van de speciale eenheid die na de fallout criminelen en motorbendes tot een halt toe roept. In een spectaculaire openingsscène rekent de koelbloedige Max genadeloos af met de meedogenloze crimineel Nightrider (Vincent Gil) en dat zet kwaad bloed bij de motorbende van de krankzinnige Toecutter (Hugh Keays-Byrne). Toecutter en zijn volgers zinnen op wraak en al gauw openen zij de jacht op Max en zijn collega’s.

Wanneer Max’ goede vriend Goose (Steve Bisley) in het ziekenhuis belandt realiseert Max zich dat de politie-eenheid niet langer meer de controle heeft en hij besluit om er even tussenuit te gaan om alles op een rijtje te zetten. Maar als zijn vrouw en zoontje tijdens zijn vakantie worden vermoord door Toecutter en zijn bende, is Max vastbesloten om in de eenheid terug te keren en zijn gezin te wreken. Een sensationele achtervolging met een fatale afloop in het verboden gebied is het gevolg.

Regisseur en scenarist George Miller creëert met Mad Max een gewelddadige actiefilm die zich afspeelt in een post-apocalyptische landschap in Australië. De film bevat nauwelijks dialogen, overtuigend acteerwerk en verrassende plotwendingen, maar de expliciete beelden van de woestenij, de bizarre misdrijven van Toecutter’s motorbende en het buitensporige geweld spreken tot de verbeelding. En met een korte speelduur van slechts 88 minuten kijkt Mad Max lekker weg en is er geen moment waarop de verveling toeslaat.

3.5

Steun Filmliefhebber.com

Wil jij weten hoe jij Filmliefhebber.com kunt steunen? Klik hier voor meer informatie.