Mad Max: Fury Road

Mad Max: Fury Road (2015) recensie

Het heeft maar liefst 30 jaar geduurd, maar nu draait eindelijk het langverwachte vierde deel  van Mad Max in de bioscoop! Na het ietwat teleurstellende Mad Max 3: Beyond Thunderdome, waarmee George Miller naar mijn mening de plank behoorlijk missloeg, krijgt de kijker deze keer een rauwe en spectaculaire actiefilm voorgeschoteld. Mad Max: Fury Road maakt alle hoge verwachtingen waar en de bombastische trailer, die in de aanloop naar de bioscooprelease werd vertoond, liet slechts het topje van de ijsberg zien.

Vanaf de eerste minuut zit de vaart er al goed in. Tom Hardy kruipt in de huid van de ex-politieagent Max Rockatansky die na een korte introductie op de vlucht slaat voor de War Boys van Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). Maar zijn ontsnappingspoging is van korte duur en de volgelingen van Immortan Joe nemen hem mee naar de citadel waar hij zijn taak als bloedzak voor de zieke War Boy Nux (Nicholas Hoult) moet vervullen. En als de War Rig-chauffeuse Furiousa (Charlize Theron) op de vlucht slaat voor Immortan Joe en de War Boys, besluit Nux om samen met zijn bloedzak de achtervolging in te zetten.

Het vervolg is enorm spectaculair te noemen en ik vind het geweldig dat Miller nauwelijks de computer heeft gebruikt om deze spektakelfilm te creëren. Nadat Max is ontsnapt aan de hyperactieve Nux sluit hij zich aan bij Furiousa, die de vrouwen van Immortan Joe heeft bevrijd om hen veilig onder te brengen in haar geboorteplaats Green Place. Maar als de kwaadaardige leider van de War Boys ontdekt dat zijn vrouwen zijn verdwenen, zet hij met zijn aanhangers en andere clans de achtervolging in.

Mad Max: Fury Road zit barstensvol verbluffende special effects, briljante make-up effecten en bizarre stunts. De vermakelijke achtervolgingen door de woestenij van Australië zorgen voor enorm veel kijkplezier terwijl kleurrijke personages, zoals Immortan Joe’s zoon Rictus Erectus (Nathan Jones) en vrouwen Toast The Knowing (Zoë Kravitz), The Splendid Angharad (Rosie Huntington-Whiteley) en The Dag (Abbey Lee) alle aandacht opeisen. Maar dat geldt ook voor de bijzondere en zorgvuldig gekozen settings en de bijzondere voertuigen die in deze film te zien zijn. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en er is ook werkelijk geen rustmoment aanwezig. Mad Max: Fury Road voelt dan ook aan als een heerlijke achtbaanrit die 2 uur duurt en voor een geweldige adrenalinestoot zorgt. Dit is een Mad Max film zoals deze hoort te zijn!

3 gedachten over “Mad Max: Fury Road (2015) recensie

1. Ik was van plan er gisteren nog een keer heen te gaan met m’n dochter, maar werd de toegang ontzegt. Wist niet dat die leeftijdscategorisering zo strikt nageleefd wordt als het om films van 16 jaar en ouder gaat. Had de film al gezien en vond dat ze met de paar harde stukjes prima zou kunnen omgaan, maar desondanks mochten we niet naar binnen toe. Dus we moesten weer huiswaarts. Toch ben ik van plan ‘m nog een keer te zien, want dit is echt een unieke ervaring.

1. Oh dat is toch vreemd… Jij bepaald naar mijn mening als ouder of jouw kind de film mag zien of niet. Maar nog een paar maandjes en dan kunnen jullie ‘m lekker thuis kijken 😉

1. Lijkt me ook, maar ze waren er heel strikt in. Daarna nog even Cinerama gebeld (dit voorval was bij Pathe), maar die zeiden hetzelfde en dat dit vanuit de overheid opgelegd was. Dat wordt dus inderdaad dan maar even geduld hebben voor haar.