Mad Max 3: Beyond Thunderdome

Mad Max 3: Beyond Thunderdome (1985) recensie

Mad Max 3: Beyond Thunderdome is het laatste deel van de originele trilogie en ook deze werd geschreven door George Miller. Maar de regisseur heeft slechts de actiescènes geregisseerd en liet het overige regiewerk over aan George Ogilvie. Miller verloor namelijk de interesse in het project nadat zijn goede vriend en producer Byron Kennedy door een helikopterongeluk om het leven kwam. De film is dan ook aan hem opgedragen.

Het is goed te zien dat Miller niet alle scènes heeft geregisseerd, want het derde deel van Mad Max slaat naar mijn mening een totaal andere weg in. Dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar ik ben van mening dat het derde deel afwijkt van het goedwerkende concept dat de basis voor twee geweldige actiefilms vormde. Het begin van Mad Max 3: Beyond Thunderdome is in ieder geval sterk als Max, opnieuw gespeeld door Mel Gibson, na zijn zwerftocht door de woestenij aankomt in het stadje Bartertown en door de leidster Aunty Entity (Tina Turner) wordt gevraagd om twee machtige dorpsgenoten uit de weg te ruimen.

De slimme dwerg Master (Angelo Rossitto) en de oersterke Blaster (Paul Larsson) vormen een gevaarlijk duo dat de macht wil grijpen over Bartertown. In de zogenoemde kooi Thunderdome moet Max de spierbundel uitdagen voor een gevecht van leven op dood. Maar als Max de sluwe plannetjes van Aunty Entity doorziet besluit hij om van het leven van de gevloerde Blaster te sparen met als gevolg dat hij per direct wordt verbannen. En vanaf dat moment gaat het eventjes de verkeerde kant op met Mad Max 3: Beyond Thunderdome.

Na een heerlijk begin vol buitensporig geweld en spektakel belandt Max in een nabijgelegen oase waar kinderen een primitief leven leiden en Max zien als de verlosser die hen komt redden. Het matige acteerwerk en het warrige verhaal leveren geen positieve bijdrage aan de entertainmentwaarde van de actiefilm. Gelukkig herpakt men zich prima in de slotfase als de kenmerkende trucks en strandbuggy’s verschijnen en de bende onder leiding van Aunty Entity de jacht opent op Max en de kinderen als zij proberen te ontsnappen.

De achtervolgingen door de woestenij, de kostuums van kleurrijke personages en de geweldige stunts zorgen voor veel vermaak. Maar dat neemt niet weg dat Mad Max 3: Beyond Thunderdome aanvoelt als een compleet andere film en naar mijn mening niet helemaal thuishoort in het rijtje. De film is een stuk milder en bevat veel meer humor dan zijn voorgangers terwijl de filmmakers meer aandacht schenken aan de uitwerking van het verhaal en het uitdiepen van de karakters in plaats van aan de bombastische actiescènes. Ik ben van mening dat het slot van de originele trilogie dan ook het niveau van zijn voorgangers niet evenaart ondanks dat het een vermakelijke actiefilm is.

[usr 2.0 size=20]

4 gedachten over “Mad Max 3: Beyond Thunderdome (1985) recensie

1. Het was een poging on de film geschikt te maken voor jongere kijkers. Vandaar die kinderen. Het is geen slechte film, maar het lijkt zoveel af te wijken van de andere twee films, wat toon betreft. Toch, Tina Turner verraste me wel. Ze had meer moeten acteren.

1. Ben ik met je eens! Tina deed het erg leuk. En het eerste deel van de film vond ik ook top! Maar wat je zegt, de rest past niet zo goed bij het Mad Max universum.