Mad Max 2: The Road Warrior

Mad Max 2: The Road Warrior (1981) recensie

Dat regisseur en scenarioschrijver George Miller in staat is om een film vol pure actie te maken bewees hij al met Mad Max in 1979, maar het vervolg Mad Max 2: The Road Warrior is nog spectaculairder en gewelddadiger dan zijn voorganger. Het komt niet vaak voor dat een vervolg het origineel overtreft, maar ik durf te schrijven dat deze film dat zonder meer doet. En evenals in het eerste deel kruipt Lethal Weapon-acteur Mel Gibson in de huid van de meedogenloze ex-politieagent Max.

In de post-apocalyptische wereld is de ondergang van de mensheid nabij en een zwaar tekort aan energiebronnen veroorzaakt bloederige oorlogen. De barbaarse bende van The Humungus (Kjell Nilsson) trekken met bepantserde wagens en tot aan de tand bewapende strandbuggy’s door de woestenij terwijl zij op zoek zijn naar nieuwe energiebronnen. Een nabijgelegen werkende raffinaderij is het volgende doelwit van The Humungus, maar niet als het aan Max ligt.

Max zwerft na zijn wraaktocht op de motorbende van Toecutter door de woestenij en hij probeert te overleven. Als hij ontdekt dat The Humungus het voorzien heeft op de raffinaderij, besluit hij om met de gemeenschap een deal te sluiten. In ruil voor brandstof helpt hij hen te ontsnappen aan de krankzinnige bandieten. Maar de ontsnappingspoging eindigt in een stormachtige achtervolging door de woestenij als de bende in de gaten heeft dat het gezelschap onder leiding van Max en met de zeldzame brandstof er vandoor gaat.

Evenals in het vorige deel besteed de filmmaker weinig tijd aan de uitwerking van het verhaal en onderhoudende dialogen. Het acteerwerk is dan ook helemaal niet van belang. Mad Max 2: The Road Warrior is een actiefilm pur sang vol buitensporig geweld, spannende achtervolgingen en unieke personages. De setting van de woestenij is opnieuw zorgvuldig in elkaar gezet en vooral de stunts zijn spectaculair te noemen. De getransformeerde motoren, trucks en strandbuggy’s zijn een lust voor het oog terwijl ook de kostuums van de uiteenlopende personages in positieve zin de aandacht opeisen. Zoals eerder geschreven ben ik van mening dat het tweede deel zijn voorganger overtreft en voor veel kijkplezier zorgt.

8 gedachten over “Mad Max 2: The Road Warrior (1981) recensie

1. Ja het is echt stoer! Stuk voor stuk goeie acteurs, laar het gaat wel een HEEEEEL drukke film zijn. Special effecten gaan ook zot zijn! Producer is, samen met een aantal anderen, Bruce Berman, de man die ook Jupiter Ascending, The Matrix en I Am Legend producede. En wel goed acteerwerk deze keer: Charlize Theron, Tom Hardy en Nicholas Hoult…

1. Deze opvolger vond ik stukken beter dan het origineel. Ik verwacht ook dat de reboot meer in lijn ligt met The Road Warrior. Verwacht echt een rollercoaster die aan elkaar hangt van achtervolgingen.

Deze sequel is vooralsnog de beste film uit de reeks. Hopelijk gaat dat komende week veranderen.