Machete Kills

Machete Kills (2013) recensie

Wie had ooit gedacht dat een goedbedoelde grap de basis zou zijn voor een franchise die inmiddels miljoenen fans over de hele wereld heeft. In 2007 creëerde regisseur Robert Rodriguez de neptrailer van Machete, een film waarin Danny Trejo als de gelijknamige huurmoordenaar op gruwelijke wijze zijn tegenstanders om zeep helpt. Na het succesvolle eerste deel uit 2007 en de vraag naar meer verschijnt nu het tweede deel van het drieluik in de bioscoop. Na anderhalf uur genieten van onzinnige humor en over de top actie luidt het oordeel dat Machete Kills te bizar voor woorden is. En dat is complimenteus bedoeld!

Een goed uitgewerkt verhaal, Oscarwaardige special effects en overtuigend acteerwerk. Het zijn termen die allemaal niet van toepassing zijn op Machete Kills. Niets van dat alles is aanwezig in de creatie van de From Dusk Till Dawn-regisseur die maar één doel voor ogen heeft; entertainen! En dat lukt hem dan ook uitstekend. Opnieuw slaat de filmmaker de handen ineen met Danny Trejo die in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een publiekslieveling. De hoofdrol is hem op het lijf geschreven en zonder Trejo is er geen Machete! Maar dat weerhoudt Rodriguez er niet van om ook voor zijn vervolg op de instant cult classic uit 2007 een blik met grote namen open te trekken die de filmposters nog aantrekkelijker maken.

Lady Gaga maakt haar debuut als filmster terwijl Charlie Sheen voor het eerst onder zijn echte naam Carlos Estevez te zien is als een krankzinnige President van de Verenigde Staten. Het zijn leuke bijrollen, maar de acteurs die er echt uit springen zijn Demian Bichir, Amber Heard en Sofia Vergara. Bichir doet het geweldig als de hilarische schurk Mendez terwijl de beeldschone Heard overtuigt als undercoveragente Miss San Antonio. Sofia Vergara is niet alleen een mooie dame om naar te kijken, maar zij doet het ook fantastisch als de moordlustige madame Desdemona. Het zijn kleurrijke personages die nog eens onderstrepen dat alles mogelijk is in de bizarre wereld van Machete.

Hoewel Machete tientallen tegenstanders kent, is er één schurk die er met kop en schouders bovenuit steekt. Mel Gibson vertolkt voor het eerst in zijn carrière de rol van een bad guy, maar hij doet het uitstekend als de maniakale Voz die met zijn ingenieuze plan de wereld wil vernietigen. Natuurlijk is het aan de meedogenloze Mexicaan de taak om hem te stoppen. Natuurlijk doet hij dat niet alleen, want Michelle Rodriguez keert in het vervolg terug als verzetsstrijdster Luz die zich dan ook met veel plezier aan de zijde van Machete schaart om de vijanden op een niet al te vriendelijke wijze uit de weg te ruimen.

De bloedspetters en de ledematen vliegen je om de oren en het kan allemaal niet gek genoeg. Buitensporig geweld en kleurrijke bloedfonteinen worden niet geschuwd door de maker van Sin City en Planet Terror, maar hij weet een goede balans tussen de actie en de humor te vinden. Toch is Machete Kills niet voor iedereen geschikt, want over een goede film valt niet te spreken. Het is platter dan plat, onzinnig en hilarisch dat door een selectieve groep van miljoenen fans wordt geprezen, maar ook door veel mensen wordt afgedaan als pulp. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze prent en het smaakt naar meer. Gelukkig kunnen we ons binnenkort verheugen op het derde deel Machete Kills Again… In Space! En dat belooft wat te worden!

0 thoughts to “Machete Kills (2013) recensie”