Looper (2012) recensie

LooperIn de nabije toekomst vullen de zogenaamde Loopers hun dagen met het executeren van personen die door gangsters uit de verre toekomst worden geteleporteerd naar het verleden. Joe (Joseph Gordon-Levitt) is één van deze huurmoordenaars die elke dag op hetzelfde tijdstip en op dezelfde locatie de klus klaart. Maar als hij op een dag oog in oog komt te staan met zijn oudere ik, staat Joe voor een lastige keuze. Blijft hij professioneel of nemen zijn emoties de overhand?

Het succes van Looper is voor een groot deel afhankelijk van de verwachtingen van het publiek. De trailer is veelbelovend, maar als men een twee uur durende spektakelfilm verwacht, kom je van een koude kermis thuis. Regisseur Rian Johnson combineert verschillende genres in de actie/sci-fi en naar mening komt dat het verhaal en de uitwerking daarvan niet ten goede. Terwijl het eerste deel een en al actie en spanning bevat, is het tweede deel langdradig en saai. Leuke details zoals de blunderbuss waarmee de Looper zijn slachtoffer ombrengt, een fictieve drug die door middel van oogdruppels wordt gebruikt en futuristische motors die over de grond zweven maken evenals het goede acteerwerk van Joseph Gordon-Levitt en Bruce Willis een hoop goed, maar de teleurstelling overheerst.

Score: 6,0