Lola Rennt

Lola Rennt (1998) DVD recensie

We hebben er elke dag mee te maken. Elke dag nemen we grotere en kleinere beslissingen die de levensloop kunnen beïnvloeden. Je keuze om iets later van huis te vertrekken waardoor je de trein net mist met als gevolg dat je voor de vierde keer te laat op je werk komt en ontslag krijgt. Een typisch voorbeeld van hoe een kleine beslissing je leven ingrijpend kan veranderen. In de Duitse thriller Lola Rennt probeert Tom Wyker in beeld te brengen dat zowel grotere als kleinere beslissingen je toekomst drastisch kunnen veranderen.

In de vlotte thriller zien we Franka Potente die de rol van Lola voortreffelijk speelt. Lola krijgt een telefoontje van haar vriend Manni (Moritz Bleibtreu) die in paniek is. Hij heeft een zak met 100.000 Duitse mark in de trein laten liggen terwijl hij zijn schuld bij gevaarlijke criminelen moet inlossen. Het enige wat Manni kan bedenken om zijn leven te redden is om de supermarkt om de hoek te overvallen, maar Lola vraagt hem om goed na te denken en geen overhaaste beslissingen te nemen. Terwijl Manni iets rustiger wordt heeft Lola slechts 20 minuten de tijd om het enorme geldbedrag bij elkaar te sprokkelen en haar vriend uit de penarie te helpen. Er is geen seconde te verliezen en ze zet het op een lopen.

Onder begeleiding van techno muziek en met behulp van vlot montagewerk zien we Lola voor een groot gedeelte van de film over straat rennen. Er is weinig ruimte voor dialogen, maar je weet als kijker precies waar de film over gaat. Na haar eerste reddingspoging waarin zij faalt, begint de film opnieuw bij het punt waarop Lola haar appartement verlaat en begint te rennen. Dit herhaalt zich nog een paar keer totdat Lola een manier heeft gevonden die zowel haar leven als dat van Manni kan redden. Lola Rennt is dan ook een bijzondere film die eigenlijk niet om Lola en Manni draait, maar meer het publiek laat inzien dat elke grote of kleine beslissing een gevolg heeft. En dat in de vorm van een hele leuke en spannende film!

Sinds kort is de film toegevoegd aan de Cinema Selection reeks van Lumière Home Entertainment en ik ben blij met deze heruitgave. De vorige versie van de DVD die ik in de kast had staan was van een belabberde kwaliteit, maar de kwaliteit van het beeld en het geluid op deze schijf is dik in orde! Helaas zijn er geen extra’s aanwezig.

Met dank aan Lumière Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Lola Rennt (1998) DVD recensie

1. Lola Rennt blijft een topfilm. Bedoel je die Quality Film Collection dvd dat die van belabberde kwaliteit is? Ik heb de mijne al een tijdje niet uit de kast getrokken dus ik kan het me niet meer herinneren.