Lockout (2012) recensie

LockoutIn de niet al te verre toekomst biedt een hypermoderne gevangenis in de ruimte onderdak aan krankzinnige misdadigers. Wanneer de dochter van de president (Maggie Grace) naar het ruimtestation reist om het onderkomen van de gedetineerden te evalueren gaat het mis. Een van de gedetineerden weet te ontsnappen en zijn medegevangenen te bevrijden. Terwijl de geavanceerde penitentiaire inrichting in handen valt van de criminelen en de dochter van de president wordt gegijzeld, roept de overheid de hulp in van Snow (Guy Pearce). De van spionage verdachte geheime agent hangt een zware gevangenisstraf boven het hoofd, maar hij wordt vrijgesproken als hij de presidentsdochter uit haar benarde situatie weet te bevrijden.

In de no-brainer van het onervaren regisseursduo James Mather en Stephen St. Leger  eist Guy Pearce de hoofdrol op en als antiheld Snow doet hij het zeker niet onaardig. Hij veegt de vloer aan met alle tegenstanders terwijl hij de ene na de andere foute oneliner uit de mouw schudt. Lockout is een heerlijke actie/Sci-Fi die het moet hebben van over the top actie, matige special effects en een behoorlijke dosis humor. Als Mather en Leger een serieuze film wilden creëren, dan hadden zij de plank volledig misgeslagen. Maar juist door alle tekortkomingen is hun creatie een zeer aangename verrassing gebleken. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze simpele actiefilm.