Lincoln

Lincoln (2012) recensie

De Amerikaanse president Abraham Lincoln (Daniel Day-Lewis) begint aan zijn tweede ambtstermijn. Terwijl de bloederige burgeroorlog tussen de noordelijke en zuidelijke staten voortduurt, vecht hij voor de goedkeuring van het dertiende amendement dat het einde van de slavernij zou betekenen. Samen met zijn medestanders probeert Lincoln zoveel mogelijk stemmen te verzamelen om zijn visie te verwezenlijken, maar er dreigt ook gevaar als de vrede tussen de vijandelijke staten aanstaande is. De goedkeuring van het amendement loopt gevaar als de zuidelijke staten hun stemrecht terug krijgen. De president moet nu de moeilijkste beslissing in zijn carrière nemen. Kiest hij voor het einde van de oorlog of voor de afschaffing van slavernij.

Abraham Lincoln wordt gezien als één van de belangrijkste personen uit de Amerikaanse geschiedenis. De republikein vocht voor de afschaffing van slavernij dat dan ook centraal staat in de door Steven Spielberg geregisseerde film. De regisseur creëerde een authentieke film die tot in de details klopt en mede dankzij het overtuigende acteerwerk van Daniel Day-Lewis (die dan ook geheel terecht een Oscar voor zijn rol in Lincoln kreeg) de geschiedenis in gaat als een indrukwekkende biopic.

Toch heb ik wel een aantal puntjes van kritiek, want Lincoln is geen hapklaar brok die je even meepakt. De film ligt zwaar op de maag en is ook enorm langdradig. Door alle politieke termen en een overkill aan sleutelfiguren is het meer vereist dan gewenst om de volledige aandacht erbij te houden. Met een speelduur van ruim twee en een half uur waarin diepzinnige dialogen in een rap tempo worden afgevuurd is het soms best een strijd om de prent van A tot Z te kunnen volgen. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik de nodige informatie mis om de persoon Abraham Lincoln te kunnen doorgronden.

Hoewel men de geliefde president goed presenteert als een visionair, een intelligente leider en sympathieke familiefilm, mis ik de nodige achtergrond informatie. Hoe is Lincoln zijn indrukwekkende politieke carrière begonnen? Wat heeft hij teweeggebracht in zijn eerste ambtstermijn als de Amerikaanse president? Een beetje kennis van de Amerikaanse geschiedenis is wellicht noodzakelijk om het verhaal te kunnen volgen. Daarnaast werd tot mijn groot ongenoegen het tragische einde van de politicus zwaar onderbelicht in deze prent. Dat neemt niet weg dat Spielberg’s creatie een mooie film is, maar perfect is het niet.

6 thoughts to “Lincoln (2012) recensie”

1. Mee eens… Vond het een hele mooie film. Xondagavond wordt op NGC de film Killing Lincoln uitgezonden. Zou dat het plaatje compleet maken?

1. Ik heb dat wel vaker dat ik een film wat betreft de regie en het acteerwerk goed vind, maar dat het dan ondanks dat geen vermakelijke film is. Dat gevoel had ik ook een beetje bij Lincoln.