Licence to kill

Licence to Kill (1989) recensie

Licence To Kill uit 1989 is de zestiende James Bond-film waarin acteur Timothy Dalton voor de tweede en tevens de laatste keer in de huid kruipt van de Mi6-agent en volgens de kenners is deze film de gewelddadigste in de reeks. Ik sluit mij hier gedeeltelijk bij aan, omdat ook de laatste Bond-films met Daniel Craig harder zijn dan diens voorgangers. Het is geen typische Bond-film. Dat komt enerzijds door het spel van Dalton, maar ook door het verhaal. In de actie/thriller opent de spion namelijk de jacht op een drugsbaron die zijn goede vriend Felix heeft gemarteld en verminkt. Ik vind het dan ook meer een wraakfilm.

Dat is niet negatief bedoeld. In tegendeel. Dalton doet het opnieuw uitstekend als James Bond die na de dood van Felix’ vrouw de jacht opent op Franz Sanchez, een meedogenloze en invloedrijke drugsbaron die telkens weer weet te ontsnappen. De rol van deze crimineel wordt uitstekend gespeeld door Robert Davi terwijl een piepjonge Benicio Del Toro de rol van diens rechterhand Dario speelt. Ook Anthony Zerbe speelt een schurkenrol, maar als Milton Krest is hij meer de middenman die Bond op het verkeerde been moet zetten.

Nadat Sanchez opnieuw ontsnapt besluit M (voor de laatste keer gespeeld door Robert Brown) om Bond tot een halt toe te roepen, maar zijn beste agent is niet van plan om zijn wraakacties te staken. Daarop krijgt hij ontslag en staat hij er in zijn eentje voor. Gelukkig krijgt hij hulp van de beeldschone Lupe (Talisa Soto), die niet langer meer in angst wil leven en de criminele organisatie van Sanchez de rug toekeert. Zij slaan de handen ineen om Sanchez en zijn volgelingen voor eens en altijd te stoppen.

John Glen levert opnieuw een puike Bond-film af, maar dat neemt niet weg dat de gevatte opmerkingen en Bond’s charmante karakter grotendeels achterwege blijven. De focus ligt vooral op de wraakzucht van de Britse spion en de bombastische actiescènes die dan ook in overvloed aanwezig zijn. Gelukkig zorgt de aanwezigheid van Desmond Llewelyn als de grappige kwartiermeester Q voor ademruimte, maar Licence To Kill is grotendeels een turbulente achtbaanrit die bijna twee uur duurt. Ik vind het dan ook één van de vermakelijkste Bond-films die ik tot nu toe heb gezien.